הרעיונות שלנו מוגבלים? לא. רק האפשרות לבנות אותם מהיסוד

פילוסופיה ורשתות חברתיות. מה יש לחיבור בניהם לספר לנו על חדשנות?

אם הייתם לוקחים את הגלולה הכחולה מהסצינה בסרט “המטריקס” ומקבלים נוק אאוט לתודעה אשר פוסק כי מרחב הרעיונות שלנו מוגבל, שחדשנות אינה מן האפשר ושכל מה שיש הם שעתוקים של רעיונות של אנשים אחרים, איך הייתם מרגישים? שחרור? (כי הלחץ להביא את הדבר הבא ירד?) או תסכול?

את הנוק אאוט הזה חטפתי כשפגשתי את  ברנדום- פילוסוף אנליטי (שעדיין חי).  בגישה הפילוסופית אנליטית, אין מחשבה או רעיון  שלא יכולים להיות מוגדרים בשפה והיכולת שלנו להשתמש בשפה, מגדירה למעשה את התכנים שלנו- את המחשבות. החיבור בין הגישה השפתית –אנליטית, לאופן שבו הרשת מתנהלת, יצר את התובנה המרתקת (והמפחידה) כי מרחב הרעיונות שלנו מוגבל ונתון מראש.

הפילוסוף האנליטי ברנדום,  מדבר על העובדה שכלי העבודה שלנו (המושגיים השפתיים) נבנים תוך כדי עבודה. אנחנו לומדים ש”זה אדום” ומחילים את המושג “אדום” בכל פעם שאנו נתקלים במשהו “אדום”. יש פה רעיון של בנייה ויצירה של מושג, שנבנה תוך כדי השימוש בו. מה שאומר שאנחנו לא רק מכפיפים את עצמינו לשפה, אלא יוצרים אותה תוך כדי עבודה.

היצירה ברשת? פאזל של טייק אוף

מה זה אומר על יצירה חדשה? “חדש” לא יכול להיות מובן לנו  ללא עוגן נורמטיבי של מושגים קיימים בשפה: כשאנו מזהים משהו כיצירתי או חדשני שלא היה כמותו אנו למעשה רואים שימוש אחר, אריזה אחרת, אופנים אחרים של קשרים.

הרשת מתפקדת כבית אריזה שאורז מחדש תכנים, מקטלג ומארגן לתיקיות ולז’אנרים. ואם הפורמט הוא מה ש”חדש” אין בו שום דבר חדשני. כשהממים היו בשיאם, אנשי הרשת אהבו לדון בהשלכות הפילוסופיות של ממים- האם הם יצירה, חדשנות? או ייצור, שעתוק, “טייק אוף”? רשתות חברתיות הנציחו את הביטוי : sharing is owning   תוכן הוא “שלי” כל עוד אנו חולקים, מבצעים אקט על תוכן של מישהו אחר.  היצירה “שלי” ברשת, היא  בחירת התכנים שאוכל לייחס כשלי-  ב like  וב share .

אז ברשת, מושגי היצירה תלויים בשיוך. הבחירה לצרוך היא ה”יצירה שלי” ושם המשחק בדיגיטל הוא. utility  חיבור של כל אלה אומר שיצירה של “משהו חדש” הוא יישום של פורמט בצורה אחרת ממה שהורגלנו אליו- כך אנו נזהה “חדשנות”.

הפורמט הוא המלך

אז מה זה אומר על היצירה או על החדשנות ברשת? היא תמשיך  להיווצר מעצמה על ידי אריזות ואנו נמשיך להכריז על משהו כחדשני אם ניתקל באריזה שלא נתקלנו בה קודם. אני חושבת שאפשר לומר שהמלכנו מלך חדש ל”תוכן” והוא הפורמט ובתוכו אפשר למצוא את האריזה, הקונטקסט השפה והטון. על זה בדיוק הולכים לדבר הפוסטים הבאים.

תוכן שיווקי, שיווק באמצעות תוכן, שיווק מבוסס תוכן, inbound marketing, קופירייטינג

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן