שינוי שימושיות של פורמטים

לאורך סדרת הכתבות שצלחנו, הדגשתי מסר מרכזי אחד: חדשנות בתוכן היא קודם כל שינוי שימושיות שגורה של פורמטים.

ברגע שניקח כל פורמט, מנגנון, כלי מדיה, כלי טכנולוגי ונשנה לו את היישום השגור- נייצר משמעות חדשה. ה”חדש” הזה הוא מהלך שיש בו חדשנות, יצירתיות, תעוזה לעיתים ולו משום שהוא מייצר חריגה מודעת לאופן השימוש השגור שלו.  משום שהוא מערער מן היסוד את סט החוקים שקבעה לנו המערכת, הטכנולוגיה או הפורמט שבו אנו משתמשים.

סדרת החדשנות שלנו המריאה ואתם יכולים לעשות צ'ק אין בכל שלב
גבולות הגזרה לחדשנות | למה אתם חייבים להתרחק מעולם התוכן שלכם | קונטקסט- שבירת הקשרים בין תוכן למדיה | מהפכות שקטות בטקסט | שינוי שימושיות של פורמטים | להרשמה לסדרה – צרו קשר

כאנשי שיווק דיגיטלי  העשייה שלנו מתמקדת ביצירה של תוכן לתוך מערכות  בעלות חוקיות מוגדרת וקבועה:  בפייסבוק, יש לנו מספר תווים מוגבל, מודעה לא יכולה לכלול יותר מ20% טקסט משטחה, כתבה בטאבולה לא יכולה באמת להיות מכירתית, ועוד כאלה. עלינו לייצר תוכן שמותאם לחוקיות קיימת והסוד בתוכן שפורץ את גבולות עצמו, הוא לדעת מצד אחד לשבור מצד אחד את היישום השגור של אותה מערכת חוקים אבל מצד שני לרפרר אליה, כך שאותה מערכת חוקים תכיל את הביקורת, השבירה וההתרסה שלנו כנגדה.

יאללה דוגמאות

אמנות ההתרסה נגד פורמטים שגורים

אם החדשנות הייתה משולה לשפה, הייתי אומרת שרעיון חדשני לוקח את המילים, המשמעויות והכוונות, והופך אותן לאחרות, פשוט על ידי החלפת הסדר של האותיות. זה המהלך של vulfpeck.

מדובר בלהקה  אנונימית שרצתה לעשות כמה דולרים ומצאה פתרון יצירתי למדי. מה הם עשו? כמו יוצרים רבים אחרים,  גם vulfpeck רשומים באתר הורדות המוזיקה storify המעניק תשלומים ליוצרים על פי כמות השמעות. הלהקה התחכמה והקליטה אלבום שקט- רצועות מוזיקה מוקלטות עם שקט מוחלט. הלהקה פנתה למאזינים  בבקשה  לייצר הרגל לפני השינה: להפעיל את  האלבום השקט שלהם במהלך הלילה. כך הלהקה תצבור השמעות וכסף ותוכל להגשים חלום ולצאת למסע הופעות.  התוצאה: הלהקה עשתה  20 אלף דולר וקיבלה מערכת יח”צ שכסף לא יכול לקנות. הם השתמשו בפורמט של storify בצורה אחרת.

עוד דוגמא שבטח רבים מכם מכירים וכבר כתבתי עליה:

כשקוקה קולה העמידה מכונת שתייה בקמפוס בקולג’ במהלך שנקרא-

Coca Cola Happiness Machine, 2010, היא העניקה לסטודנטים את מה שלא היו מצפים מהשימוש השגור של המכונה- פרחים, בלונים ואפילו פיצה שתלך טוב עם הקולה. קוקה קולה ביצעו מהלך תוכן “חדשני” שנשען על פורמט ששינה את היישום שלו. מכונת השתייה היא אותה מכונה, היא רק “מתנהגת” אחרת.  אם נצליח לייצר מהלכים שבהם אנו חורגים מיישום כלשהו לטובת שימושיות אחרת, ניצר מהלך חדשני.

מה נוכל לקחת מזה?

שאלו את עצמכם:  כיצד אוכל להמיר יישום של פורמט כלשהו בצורה אחרת? הרשת גדושה פורמטים, רשתות, עקרונות וחוקים הנמסרים לנו כדי שנשחק, נגיב, נרשם ופשוט נהיה נוכחים.

שינוי שימושיות שגורה של פורמטים הוא כל מה שניסיתי להביא לכם בסדרת הכתבות הזו.

שינוי דרך מהפכות בטקסט, דרך משחקים בהקשרים, דרך שינוי שימושיות, דרך ריחוק בעולמות תוכן. חדשנות נולדת ממשחק עם כל ארגז הכלים שהרשת מציעה לנו כדי שנבנה מחדש סט של מוצרי תוכן שאולי מתנהגים ונשמעים להוראות הפורמט, אבל משנים אותו- לא במנגנון, אלא במשמעות שהם מקבלים בתוך הפורמט.

כל עוד נעמוד על הקשר ההדוק שבין תוכן לפורמט, שבין חוקיות ושפה לביטויים מילים והקשרים, נבין שחדשנות היא לחשוב בתוך גבולות הקופסה. חדשנות מחייבת לערער על הקופסה מבפנים רק לאחר שחקרנו והפנמנו את החוקיות של כל קופסה- כלי מדיה או פורמט. נבין שחדשנות  לא בהכרח עוברת דרך אמנות הקופי אבל היא חייבת לעבור דרך אסטרטגיות התוכן שיודעות לרפרר למדיה.

נתראה בסדרה הבאה

עירית מזא”ה גבלינגר

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן