עסקים עם אג’נדה הם עסקים מצליחים. הנה למה

שיווק ברשת יכול להיות חכם. בכתבה הזו נדבר על למה כל כך חשוב שבעלי עסקים יתייחסו לערכים שהם משחררים, כאג’נדה של ממש עם מהות ותוכן אמיתי?  כתבת מדריך עם קייס סטדיס שמדברת  על הלב של שיווק ברשת- ערכים! ברוך הבא לעולם האג’נדה.  או איך שאנחנו קוראים לה- אג’נדת ערך

 

תמונת מצב- כולם טובים

העולם של שיווק ברשת מוצף. אבל כולם טובים, כולם אמינים, כולם שקופים, כולם מחויבים לתוצאות

וכך גם העסקים: כל עסק המבקש למכור ברשת מדבר על הערכים שלו: על העובדה שהוא מאמין בשקיפות, באמינות, במחויבות ועל כך שהוא חותר להיות מוביל ולהוביל. חלקם, משתמשים באנלוגיות מתחומי הספורט, ההישגיות, החשיבה התוצאתית  והם מאוד יצירתיים בלשכפל את הסיסמאות הללו לאנלוגיות. אבל בסופו של דבר, הם נותרים  עם מכבסות מילים גנריות שלא ממש מייצרות לעסק בידול וערכים השמורים לו.

הקהלים שלנו מתוחכמים ולכן כל מי שעושה שיווק ברשת, חייב להתחכם בחזרה

ולא משנה באיזו קטגורית שירות או מוצר העסק פועל, חשוב לדעת לתקשר את ערכי העסק בצורה שתגרום לצרכן להגיב אליהם.

למה לדבר בערכים? בגלל מילה שפסיכולוגים אוהבים- השלכה

כאשר עסק מחזיק באמונות, דעות, מוטיבציות וכן- ערכים שהקהל שלו מזדהה איתם – הוא בונה נאמנות ואהבה. איך זה עובד? הקהל מבצע השלכה-  התפיסה העצמית שלו  (של הקהל), מבוצעת דרך הערכים שהוא  עצמו מחזיק בהם,  ולפעמים, הם  גם אלה שבונים את  ההגדרה העצמית שלו.

חשבו על עצמכם כצרכנים- כשאנחנו שופטים מותג (תפיסת מותג) אנחנו בעצם מתרגמים את הערכים, אמונות, דעות, טון וסגנון של המותג למה שאנחנו חושבים על עצמינו. ה”מיצוב” של המותג- משליך עלינו. על צורך (רגשי) שאנחנו רוצים לספק, או על איך שאנחנו רוצים להיות. שיווק ברשת שנעשה כהלכה, יידע לעטוף את הערכים, האמונות והדעות בצורה סמויה שמתגלה לגולש ושאינה נתפסת כלא אמינה.אמינות אגב, היא שם המשחק בכל מה שקשור לפעילות של שיווק ברשת. קבלו דוגמא על איך ערכים מניעים אותנו:    אם קוקה קולה ממוצב כ”קול” (דרך פרסומות, אימג’ים, אירועים וכיו”ב)  אז אלמנט הנחשקות שיגרום לי לצרוך קוקה קולה, נובע  מהמיצוב שאני רוצה לייחס לעצמי (להיות קול). אבל אם קוקה קולה מאמינים בסביבה ירוקה ודואגים לטיפוחה (כן כן. הם פועלים ללא לאות בעולם תוכן זה), אז אני כצרכן עשוי לאהוב אותם כי אני מאמין בחשיבות הערך הזה לא פחות.

בהפשטה- מיצוב גורם לי לחשוק. ערכים גורמים לי לאהוב

ולכן כל עוד נדבר ב”מיצוב”- נצטרך לעבוד קשה על שימור התשוקה באמצעות עבודה ארוכה ותדמיתית במדיה ועם תקציבי השקעה לא מבוטלים בקמפיינים בטלוויזיה או ברשת,  באירועי שטח ועוד כאלה. שיווק ברשת מאפשר לנו להיות זולים וממוקדים יותר: כל עוד נדבר בערכים- נוכל גם לתקשר אותם באמצעים זולים ובקלות- באמצעות תוכן כתוב ברשת,  באמצעות שיתופי פעולה עם מובילי דעה בעולם הערכים שהעסק מחזיק, באמצעות מניפסטים, פינות תוכן בדף הפייסבוק  והפעלות שסובבות סביב הערך אותו העסק מחזיק. כך נוכל להדביק אלינו קהלים שילכו אתנו יד ביד.

אבל יש קץ’- על העסק באמת אבל באמת, להאמין בערכים שהוא משחרר.

ואחרי שביססנו את זה, בואו נראה איך מדברים בערכים. ולמי שמעוניין להעמיק- כנסו לכתבה  הזו, שמדברת על הדרכים הטכניות להוצאה של ערכים אל הפועל.

וותרו על הערכים ה”גנריים”- הם לא משרתים אתכם

לא מכירה עסק שלא מעיד על עצמו שהוא אמין, שקוף, מחויב לתוצאות. כל דף “אודות”  שאני שאני רואה מדבר בשפה הזאת וכל פסקת משנה  בניוזלטרים, נוגעת בערכים כאלה, ככלי לביסוס אמינות. רבותיי, לא זו הדרך שבה נייצר פעילות שיווק ברשת שעובדת. בואו נחשוב רגע. האם זה עובד?

דווקא כאשר תברחו מהערכים הגנריים ותייחסו לעצמכם ערכים אמתיים בעלי אג’נדה (חברתית/ פוליטית /תרבותית), יהיה בידכם ערך עם תוכן- אנחנו קוראים לזה אג’נדת ערך:  הערך אינו מרוקן ולא סיסמתי. הוא מכיל  אג’נדה.

קבלו דוגמא:

קייס סטדי- תאטרון בסלון

תאטרון בסלון היא חברה המוכרת מופעי תרבות בחללים קטנים לוועדי עובדים, חברות ולפרטיים- מגיעים לסלון הביתי או למשרד ומבצעים הצגה או מופע בידור.

מיצוב נקודת התחלה: מוכרים מופעים קטנים לחברות וארגונים. זה שווה כי לא צריך ביביסטיר, למצוא חניה וזה גם זול. תועלות התמקדו בפרקטיקה ובנוחות של השירות.

אג’נדת הערך של תאטרון בסלון היום, הוא-  הפצת תרבות- “אנחנו מאמינים שתרבות צריכה להיות  נגישה לכל אדם ולכל כיס.”  הווה אומר-  הנגשת תרבות היא השאיפה שלנו בישראל ולכן אנחנו עושים הכל כדי שתקבלו תרבות  בתנאים שלך- מחירים נמוכים, מגיעים עד אליך ומביאים תאטרון איכותי למפתן הדלת שלך.

ערכי משנה: תרבות היא לא מותרות, היא צורך, היא מגדירה חברה.

פועל יוצא: חיבור לאג’נדות חברתיות: החל מהגדלת סל התרבות בממשלה ועד הקריאה לאמנים להתרחב לפריפריה.

שנו את התפיסה בקטגוריה שלכם

בחנו את החולשות בקטגורית העסק שלכם וצאו נגדן. היו אתם אלה שמובילים תפיסה רעיונית שונה  מאלו הנהוגים בקטגוריה. אם העסק שלכם פועל בסביבה של נותני שירות לא מקצוענים- אל תכריזו שאתם דווקא כן מקצוענים (פרדוקס השקרן למי שמכיר…). הוכיחו  את המקצוענות שלכם דרך שימוש חריג בקטגוריה של המוצר/ שירות שלכם.  ואני מזכירה את החוק הראשון- אף פעם אל תדברו בסיסמאות. הערך שלכם הוא נגזרת הרה יותר פרטנית ממנה. קבלו דוגמא:

קייס סטדי- מרכז המיסטיקה

 מרכז המיסטיקה הוא אתר מכירתי המציע שיחות ייעוץ טלפוניות של מיסטיקנים.

מיצוב נקודת התחלה:  תחום הייעוץ המיסטי נתפס כשרלטני, פונה לאנשים בנקודת שפל בחייהם  ו”מנצל” אותם, ייעוץ מיסטי נתפס לא אמין – לא דבר שמישהו “רציונלי” ינסה… התחום רווי אתרי מכירה של שיחות  טלפוניות בתשלום ופועל רק להניע לפעולה. מבטיח פתרונות קסם בסיסמאות כמו “פותרים לכם את כל הבעיות” וכאלה.

מיצוב חדש: את העתיד אי אפשר לחזות.  אבל אפשר לתכנן. כלי המיסטיקה הם בדיוק כאלה- כלים. כלים  שנועדו להעצים ולמצות את יכולותיו של כל אדם. שירות של שיחות ייעוץ טלפוני, מעניק כלים ושיטות עבודה ליצירת מציאות רצויה דרך פעולה, בחירה חופשית וחשיבה חיובית. מי שמשפיע וקובע הוא לא הגורל, אלא האדם שיוצר אותו.

פועל יוצא של האג’נדה: מסרי העצמה אישית בכל התקשורים ברשת, חשיבה חיובית, כתבות מדריך- כלים וטיפים לבחירה, חופש החלטה, שקילה בין מצבים, חשיבה תוצאתית  ועוד

טון- בנינו טון יותר “טרנדי” – כדי להרחיב את פוטנצאיל הכיסוי של השירות. לנישה זו- הקריאה  היא לנסות ייעוץ מיסטיקני כחלק מה “to do list” שחייבים לנסות פעם בחיים.

תחת ערכים אלה, אנו משדרגים את האתר הקיים- שכבה על גבי שכבה   ובהדרגה. האג’נדה מתבטאת בכל התקשורים – באתר, בפייס, בכתבות, בדיוורים.

חברו את הערכים לפעילות הפונקציונלית שלכם. דברו ביחסי סיבה ותוצאה- אנחנו ככה כי אנחנו מאמינים ב..

 אחת הבעיות בשיח על ערכים במסרים שיווקיים, הוא שלרוב השיח מנותק מהביזנס עצמו וזה גם הפתח בו התוכן “נופל” ומדבר בסיסמאות. לא אחת, אני נדרשת לשבצר טקסטים שיווקיים ש”לא עובדים” על פי ניסיון הלקוח, רק בגלל הבעיה הזאת.  כאשר אתם  כותבים כי החברה שלכם מאמינה בערכים של  בלה בלה בלה,  ואז עוברים לדבר על המוצר/ שירות והשימושים הפונקציונליים שלו, נוצר נתק הבין הערכים שכביכול מנחים והנחו את העסק  לבנות את המוצר/ שירות שלו,  לבין הצפת השימושים/ תועלות שלו. מה עושים? את הערכים יש לחבר לשימושים הפונקציונליים שלכם

אם יש לכם אפליקציה שעושה משהו ואתם מאמינים בערך שאומר משהו- חברו אותם. הסבירו כל פיצ’ר במערכת, כמנגנון שנבנה מתוך האמונה כי בלה בלה בלה. החיבור הזה חשוב ומספק רציונל לכל פריט בתיאור המוצר שירות שלכם. אתם תראו-  הסברת הפיצ’רים שלכם דרך המוטיבציה (הערכית) שהניעה אתכם להגות אותם, הופכת  את הטקסט השיווקי שלכם – פונקציונלי ותיאורי ככל שיהיה – למרגש, נוגע ובעל משמעות  שחורגת מאינפורמציה בלבד. (עובדת על מקרה מרתק כזה עכשיו בעולם התרומות בארץ ובחו”ל. בקרוב- הקייס סטדי)

המציאו אורחות חיים כערך

אם יש לכם סל של מוצרים, מצאו קודם כל את המכנה המשותף בינהם. בדרך כלל תמצאו אותו בקהל המטרה שלכם. כשנדבר על אורחות חיים, נדבר בעצם על איך הערך בא לידי ביטוי בחיי היום יום שלנו. קבלו דוגמא:

קייס סטדי- מופו- חנות לפריטי עיצוב ברשת

מופו היא חנות אינטרנטית של פריטי עיצוב מגלריות נחשבות בכל העולם. סגנון מינימליסטי.  לא כל הפריטים בחנות זולים- לא כל אחד יכול להרשות  אותם לעצמו. החנות פונה לאנשים שמבינים עיצוב, אוהבים ומכירים מותגי עיצוב ומבינים את כוחם ולכן מוכנים לרכוש אותם.

מיצוב נקודת התחלה:  לא קיים כאג’נדה. מיצוב נוצר מתוך המוצרים עצמם וסינן באופן טבעי את הקהל שיכול להרשות לעצמו לרכוש אותם.

המטרה: לעודד אנשים לרכוש מוצרי עיצוב יקרים. אין פה תועלת פרקטית. יש פה תועלת שמשליכה על זה שרוכש אותם. (זוכרים? דיברנו על השלכה בתחילת המאמר)

מה עשינו? בנינו אג’נדה של “חיים ראויים”- חיים ראויים חייבים להיות חיים  שאסתטיקה כלולה בהם ומנחה אותם.  חיים ראויים הם חיים שבהם עיצוב נוכח בכל שלב במהלך היום.

פועל יוצא מגדירים מחדש את מושג ה”ראויות”. נשמע פילוסופי אבל מאוד פרקטי- דרך זרקור מוצרים בחנות והעברת החוויה שבשימוש היומיומי שלהם- איך נראה יום “מעוצב”, כיצד אסתטיקה משפיעה על ההרגשה, החשיבה ואפילו  על תהליך קבלת ההחלטות. מתבטא בבלוג, בתקשורים בפייס ובדיוורים.

ולסיכום-

מסרתי לכם את המבנה דרכו כדאי לדבר בערכים

 דיבור בערכים מניב תוצר לוואי מדהים- אתם תפעלו להחזיק בערך ככל שתתקדמו עם ביטוייו השונים בתכנית התוכן שלכם. אתם תהפכו לקצת פחות ציניים והרבה יותר ממוקדים באג’נדות שלכם. אתם תראו שככל שתעמיקו את השיח אודות האג’נדות שלכם- יתגייסו אליכם קהלים- שגרירים, שבאמת ומכל הלב- יאהבו אתכם.

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן