מחפשים מהלכי שיווק חדשניים? נסו לחרוג מהשימושים של כל דבר בעצם…

מחפשים מהלכי שיווק חדשניים? הכתבה הזו תעסוק בעקרון שבונה אותם.

אם החדשנות הייתה משולה לשפה, הייתי אומרת שרעיון חדשני לוקח את המילים, המשמעויות והכוונות, והופך אותן לאחרות, פשוט על ידי החלפת הסדר של האותיות. זה המהלך של vulfpeck.

מי לא רוצה מהלכי שיווק חדשניים, שירים יד. כולנו מכוונים לחדשנות במהלכי התוכן, בכתיבה השיווקית ובכל אינטראקציה שאנו מבקשים לבסס עם הקהלים שלנו.  חדשנות היא לא רק מטרה אלא גם פרמטר שיפוטי של רעיונות. הרבה פעמים, רעיון יוכרז על ידינו כ”רעיון טוב” אם הוא עומד בקטגוריה של “חדשני”. ועכשיו עם יד על הלב- מישהו יודע מה זו “חדשנות”?

ויקיפדיה מגדיר חדשנות כך: “יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצורך קיימים או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים חדשים. החדשנות היא מאפיין מרכזי של רוב העבודות היצירתיות”. ההגדרה שמספקת ויקיפדיה עמומה משתי סיבות: קודם כל היא מעגלית- היא מסבירה את מושג החדשנות דרך קונספט של “חדש”  ולכן קשה שלא לשאול אז מה זה “חדש”? מהי אינפורמציה חדשה או רעיון “חדש”? או בקיצור- מהם הפרמטרים של “חדש”?  שנית- ההגדרה בויקיפדיה קושרת בין מושג החדשנות למושג היצירתיות וכאן עולות תהיות עבור הקשר בין השתיים-  האם יצירתיות הכרחית למה שנכריז עליו כחדשני?  האם חדשנות חייבת יצירתיות?

הבעיה עם מושג החדשנות היא שהיא תמיד נקבעת מתוך פרמטרים “לא חדשניים”- כשאנו מזהים חדשנות אנו משתמשים בהגדרות ובידיעות הקיימות שלנו (הלא חדשניות) כדי להכריז על “חדשנות”, על דבר מה שלא ראינו קודם.  ולכן ההגדרה הכי מדויקת לחדשנות שאני יכולה לחשוב עליה  כעת, היא שחדשנות זה מין משהו שלא היה כמותו. אז האם יצור מכוכב אחר הוא “חדשנות”? לא. חדשנות תפורש לנו כרעיון, כתוכן שאנחנו מכירים אבל שארוז אחרת: אופן ההגשה או האריזה שלו שונים ממה שאנו מורגלים אליו. שילוב בין תוכן (שמוכר לנו), ואריזה (חדשה) שווה חדשנות.  למה? כי מצד אחד יש לנו מספיק פרמטרים  מוכרים וידועים כדי ליצר עליהם שיפוט, לגבש עבורם איזושהי דעה. מצד שני, אותו תוכן מוכר שאנו מסוגלים להבין ולהעריך, ארוז אחרת, מתנהג אחרת, מיושם אחרת. וה”אחרת” הזה הוא שינוי באופן ההגשה ובאריזה. נשמע פילוסופי, אבל מאוד יישומי למהלכים שיווקיים במיוחד ברשת.

בסדרת הכתבות הבאה, אמסור בכל פוסט פן מרכזי שמאפיין את מושג החדשנות. פן שדרכו מושג החדשנות יואר לנו כמתכון יישומי, כאלגוריתם. לא פחות.

והפעם- שימושיות ויישום

קבלו דוגמא לשני מהלכי תוכן חדשניים. הם חדשניים משום שהם שינו את היישום השגור של הפורמט בו הם נתונים. כל מהלך יצא מגבולות החוקיות והפורמט של עצמו, תוך שהוא משתמש באותם כלים שבנו אותו. החדשנות בדוגמאות הבאות היא מעין טפיל שנכנס לעולם חוקיות מסוים,  משנה אותו “מבפנים” על ידי שימוש שונה באותם כלי עבודה של כל פורמט ומייצר תוצאה חדשה. קבלו:

האם שמעתם על הלהקה האינדית vulfpeck?

מדובר בלהקה  אנונימית שרצתה לעשות כמה דולרים ומצאה פתרון יצירתי למדי. מה הם עשו? כמו יוצרים רבים אחרים,  גם vulfpeck רשומים באתר הורדות המוזיקה storify המעניק תשלומים ליוצרים על פי כמות השמעות. הלהקה התחכמה והקליטה אלבום שקט- רצועות מוזיקה מוקלטות עם שקט מוחלט. הלהקה פנתה למאזינים  בבקשה  לייצר הרגל לפני השינה: להפעיל את  האלבום השקט שלהם במהלך הלילה. כך הלהקה תצבור השמעות וכסף ותוכל להגשים חלום ולצאת למסע הופעות.  התוצאה- עובדה שאנחנו מדברים על זה: הלהקה עשתה  20 אלף דולר וקיבלה מערכת יח”צ שכסף לא יכול לקנות. למה? היה להם רעיון חדשני. הם השתמשו בפורמט של storify בצורה אחרת.

אם החדשנות הייתה משולה לשפה, הייתי אומרת שרעיון חדשני לוקח את המילים, המשמעויות והכוונות, והופך אותן לאחרות, פשוט על ידי החלפת המבנה או הסדר של האותיות, לא של החוקיות שעומדת בבסיס כל אות. זה המהלך של vulfpeck. הם לא חרגו מהחוקים של storify אלא רק השתמשו בהם לתועלתם.

דוגמא שבטח רבים מכם מכירים וכבר כתבתי עליה:

כשקוקה קולה העמידה מכונת שתייה בקמפוס בקולג’ במהלך שנקרא-

Coca Cola Happiness Machine, 2010, היא העניקה לסטודנטים את מה שלא היו מצפים מהשימוש השגור של המכונה- פרחים, יותר בקבוקים ממה שהזמינו, בלונים ואפילו פיצה שתלך טוב עם הקולה. קוקה קולה ביצעו מהלך תוכן “חדשני” שנשען על פורמט ששינה את היישום שלו. שינוי היישום הוא “חדשני” כי הוא לא צפוי .  והוא לא צפוי כי היישום שונה במסגרת הפורמט הקיים- מכונת השתייה היא אותה מכונה, היא רק “מתנהגת” אחרת.  אם נצליח לייצר מהלכים שבהם אנו חורגים מיישום כלשהו לטובת שימושיות אחרת, ניצר מהלך חדשני.

מה נוכל לקחת מזה?

שאלו את עצמכם:  כיצד אוכל להמיר יישום של פורמט כלשהו בצורה אחרת? הרשת גדושה פורמטים, רשתות, עקרונות וחוקים הנמסרים לנו כדי שנשחק, נגיב, נרשם ופשוט נהיה נוכחים.  זה אומר גם שהרשת  מספקת לנו מגרש המשחקים שלנו  אדיר ממדים בו נוכל לשנות את הוראות ההפעלה.  אם נצליח לייצר מהלך שמשנה את היישום של כל שימוש- הרווחנו חדשנות וזו דרך החשיבה שעלינו לכוון אליה.

לא. זה לא טריוויאלי. אבל זה כיוון ליצירת מהלכי תוכן שעובדים. למה? כי נזהה אותם כחדשניים וככאלה הם ירוויחו את כל המדיה שאנו רוצים למהלך תוכן ש”עובד”.

 

 

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן