מדריך אפיון אתר למי שרוצה לעשות את זה לבד או ביחד

מדריך השיווק הזה של BlogAbout יוצא לדרך ומיועד למי שרוצה לבנות אתר תדמיתי מאפס.

גם אם אתם לוקחים חברה חיצונית שתבנה בעבורכם את האתר, או שאתם בונים הכל לבד, יש משימה אחת חשובה לפני העניין הטכני של בנית האתר, הזזת רכיבים,  כתיבה ובחירת תמונות.

כל אתר חייב להתחיל מאפיון!

מה תציגו? איך? איך מוסרים “בריף” במידה ואתם הולכים עם חברה שתבנה עבורכם? וכיצד מחליטים מה אתם רוצים שיהיה מוצג בכל עמוד?

וכמה עמודים? מה קודם? מה אחר כך?

כל אלו הם שיקולים בנראות ותפקוד האתר  וזה לב ליבו של כל אתר- אפיון האתר. בזה יעסוק המדריך הזה.

 

טיפ חשוב לפני שמתחילים את המדריך

לפני שאתם מתחייבים למסור את פרויקט הקמת האתר שלכם חברה לבניית אתרים- וודאו מה אתם מקבלים!

יש המון פורמטים של תבניות מרהיבות בוורדפרס למשל שאפשר לעדכן בקלות ללא יד של מעצב. כך גם בwix. ואתר ללא יד של מעצב, אומר שתחסכו לא מעט כסף על עיצוב אתר מאפס. קחו את זה בחשבון כשאתם ניגשים לחברות המציעות לכם תבניות ופורמטים שהן פיתחו או כאלה המציעות לכם לבנות אתר לפי כל החלומות והבקשות שלכם- כלומר- לעצב אותו מאפס. לגישתנו היום,בעידן תוכנת הקוד הפתוח- הכל זמין, הרוב חינמי.  יש אינספור תבניות מעוצבות מרהיבות לכל צורך שטובי המומחים באפיון, עיצוב, חווית משתמש ושימושיות, חשבו עליהן ואין שום סיבה לשלם הון על אפיון מאפס כמו שאין סיבה לשלם הון על העלאת תמונות שאתם רכשתם  ותכנים שאתם  כתבתם-קרי הבריף שתמסרו לחברה הבונה את האתר.

למי המדריך הבא מיועד?

  1. המדריך הבא טוב לאלו שלוקחים חברה חיצונית שתבנה להם את האתר

כי בניגוד אלינו ב BlogAbout,  רוב חברות בנית האתרים יציעו לכם את הפורמט קרי את ההעמדה והסידור של התכנים והתמונות שאתם תספקו להם. לא תהיה פה חשיבה שיווקית רחבה אבל כן אפיון על פי חוקי חווית המשתמש שכול מי שמשווק ברשת ובונה אתרים, מכיר. ברוב שיטות העבודה עם חברות אלה, אתם הלקוח נדרש לספק את התכנים ולעיתים גם את התמונות.  המדריך הבא יעזור לך לצלוח את הגשת הבריף.

הרבה פעמים, עסקים קטנים מגיעים אלינו אחרי שנכוו עם ניסיון של בנית אתר ולו משום שהם בעצמם אינם יודעים כיצד ליצר את הבריף לאתר: מה הצעת המכר? המסר המרכזי? ובאיזה טון וסגנון כדאי שהאתר ידבר? יש כל כך הרבה דוגמאות והשראות ברשת, כך שמי שאינו מיומון עלול למצוא את עצמו מבולבל. אנחנו מאמינים ומקווים שהמדריך הזה יעשה סדר לכל עסק הנדרש לייצר בריף להקמת אתר.

  1. המדריך הבא גם טוב לאלו שבונים את האתר שלהם לבד לגמרי!

כי הוא מגדיר שיטות עבודה ותעדוף- מה חשוב עכשיו ומה אחר כך, ואילו פעולות יעזרו לכם לקבל החלטות לגבי האופי והשימושיות של האתר שלכם.

מתחילים!

שתי משימות חשובות לפני שניגשים לעבודת כתיבת התוכן ובחירת התמונות:

משימה ראשונה- מגדירים שימושיות!

 

אז נכון  שבאתר התדמית שלך, אתה רוצה להציג את העסק, להראות דוגמאות של עבודות או של פעילות, לחשוף המלצות ולספר למה כדאי לעבוד איתך. הדבר החשוב ביותר שתוכל להגדיר בשלב הזה הוא מה אתה מספק: האם אתה חברה של מוצר או שירות אחד? האם אפשר לחלק את סוגי השירות שלך לכמה שירותים? האם המוצר/ שירות שאתה מוכר,  פונה לקהל אחד או למספר קהלים?

כל אתר תדמיתי מתנהג אחרת וחוץ מהעוגנים הקבועים כמו “אודות”, “צור קשר” הצגת דוגמאות ו/או המלצות, חשוב לספר לגולש בקצרה ובדיוק רב מה אתה מספק לו.

שאל את עצמך:

  1. אם יש לך מספר מוצרים או שירותים- האם כולם במשקל שווה ?

האם המוצרים/ שירותים שאתה מספק הם במשקל שווה בעשייה שלך או האם יש לך שירות/ מוצר מוביל והאחרים הם נגזרות ממנו? שאלה כזו תכריע את תצוגת המוצרים/ שירותים באתר.

  1. מי הקהל העיקרי של כל מוצר/ שירות שאתה מספק?

האם אתה פונה לקהל אחד או למגוון של קהלים? ובמידה והמוצר/ שירות שלך פונה לקהלים מגוונים- איזה טון סגנון ו”שפה” תייצר באתר?

3 האם יש מכנים משותפים בין מוצרים/ שירותים שונים בעסק שלך, שניתן לייצר מהם חבילות?

חבילה היא איגוד כל המוצרים/ שירותים שלך תחת מכנה משותף אחד. המכנה המשותף הזה הוא תמיד המוטיבציה של הגולש הפוטנציאלי שלך לרכוש ממך.

לדוגמה- חברה המשווקת פתרונות מיגון לסביבה  מציעה שירותים מגוונים של בדיקות  מפגעי סביבה אך תחת מוטיבציה אחת- להבטיח כי הבית/ מקום השהיה, מוגן מנזקים כמו גזים רעילים, קרינה וזיהומים שונים. פה יש לעסק הזדמנות להציג את השירותים השונים תחת חבילות הפונות למוטיבציית הצריכה של השירות (עוברי דירה/  הורים טריים/ רוכשי נכס וכיו”ב) או להציג כל שירות לכשעצמו. במה ייבחר?

דוגמה נוספת- חברה המשווקת סדנאות הורות להורים יכולה לייצר חבילות שירות לפי :

  • אפיון תתי קבוצה של שלב ההורות (הורים לפעוטות/ לילדים/ למתבגרים)
  • אפיון לפי אופי הסדנה (סדנה פרונטלית/ וירטואלית)
  • אפיון לפי סוג התוכן שבו הסדנה עוסקת (טיפול בנושא ספציפי כמו סדנת הרטבות לילה או סדנה כללית להורות)

כל “חבילה” שכזו מגדירה את נראות ותפקוד  האתר. למעשה היא מגדירה  הרבה יותר מזה- את הצעת המכר שלכם.  ולכן לפני שניגשים לכתוב מה  עושים ומה מציעים ,שווה לחשוב  ולענות על שתי שאלות שיכריעו איך תציג את השירותים/ מוצרים שלך באתר:

  1. מה המוטיבציה המשותפת של הקהל שלי לצרוך מוצרים/ שירותים כמו שלי?

מצאתם אחת? עכשיו שאלו את עצמכם האם  אריזת חלק מהשירותים תחת חבילה, תוכל לגייס לכם קהלים חדשם והזדמנויות חדשות.

  1. האם השירותים/ מוצרים שלי נפרדים זה מזה או נגזרים זה מזה?

מצאתם שהם נגזרים? מעולה! יש לכם בסיס לכתוב את שיטות העבודה שלכם האופייניות לכם. ואם הן נכתבו כתהליך יש לכם מודל ושיטה הייחודי לכם וזה יקר מפז.

לסיכום,

הגדרת השימושיות של האתר באה עוד לפני האפיון. בשלב זה אתם מגדירים מה אתם מוכרים ואיך אתם אורזים את המוצרים/ שירותים שלכם כך, שתוכלו להציג אותם באתר בצורה נוחה ונגישה. בניית אתר חדש היא הזדמנות מצוינת לעשות חשיבה מחודשת על כל הצעות המכר שלכם ולראות אם יש שירותים או מוצרים שניתן לאגד לחבילות, לפלי לפי קהלים, בסיטואציות צריכה ועוד.

בחלק זה של הגדרת השימושיות, מחייב אתכם  לצאת עם הגדרה של:

  • כמות השירותים / מוצרים שלכם
  • מה המשקולות שלהם-מהחשוב לפחות חשוב
  • מה הקהלים שלכם לכל מוצר/ שירות? ואם יש לכם מספר קהלי מטרה- צרו טבלה איזה שירות/ מוצר פונה לאיזה קהל.

עם הידע הזה תוכלו עכשיו לבחור תבנית אתר שתקל עליכם להציג את החבילות/ הגדרות שבניתם למוצרים/ שירותים שלכם.

משימה שנייה- מתחילים מהפורמט!

לפני שאתם מפשילים שרוולים ומתחילים במלאכת הכתיבה, הניסוחים וההתלבטויות על טון וסגנון, הדבר השני שמומלץ לעשות לאחר שהגדרתם את השירותים שלכם- הוא בחירת הפורמט קרי- הצורה שבה התוכן שלכם יהיה ארוז.

ככלל- כל כתיבה של טקסטים לאתר, חייבת להיות כתיבה פורמולוגית– המותאמת לפורמט ולכן גם אם כיליתם זמן עצום בלכתוב ולתכנן את הנוסחים שלכם שיוציאו אתכם הכי טוב- אם הנוסחים הללו לא מכוונים לפורמט שבחרתם, לא בטוח שתוכלו  להשתמש בהם.  התחילו מהפורמט ודמיינו בכל מיקום בתבנית האתר שאתם מביטים בה, את הטקסט שלכם. זה החלק בו בוחרים את האריזה לפני המתנה או את הקנקן לפני תכולתו או כל אנלוגיה שתסביר את זה…

כמה טיפים לבחירת תבנית אתר:

מיפוי רכיבי תוכן: עכשיו כשיש לכם הגדרה של מוצרים/ שירותים/ חבילות,  תוכלו למפות את כמות העמודים  השונים שתצטרכו לייחד לכל אחד. אולי לא כולם יוצגו בעמודים נפרדים ולכן התייחסו אליהם כ”רכיבי תוכן”- כאלה שיש מה לומר ולפרט עליהם מעבר לכותרת.

שערים: אם יש לכם חלק של בלוג באתר, בו תרצו לשחרר כתבות, חשוב שתסתכלו לא רק על נראות  עמוד  של כתבה בודדת, אלא  גם על שערים- העמוד המקדים שיאגד את כל כתבות הבלוג שלכם לפי נושאים/ תאריכים/ קהלים/ תחומים וכל פילוח שתגדירו.

קבלו השראה מדוגמאות: אתם לא חייבים להמציא את הגלגל! היעזרו בדוגמאות ברשת והסתכלו על אתרים שמציגים את המוצרים/ שירותים שלכם באופן שבו אתם הייתם רוצים להציג. אגב- אתם יכולים לקבל השראה מכל אתר שמציג מגוון מוצרים /שירותים בכמות ובמשקולות  שהגדרתם לעצמכם במשימה הראשונה  (הגדרת שימושיות) ולא בהכרח חייבים להיצמד לאתרים בקטגוריה שלכם. טיפ- נסו את התבניות  המוכנות של וורדפרס. מעולות להצגה וורסטילית למגוון אתרי תדמית.

משימה שלישית: מקלים על הגולש הפוטנציאלי שלכם וזה אומר-  אל תגרמו לו לעבוד!

כל אפיון שתייצרו, חייב להעביר לגולש הפוטנציאלי שלכם תחושה מוכרת שבה הניווט קל ואינטואיטיבי. יש לא מעט אתרים שמפנים את הגולש המתעניין מקליק לקליק, כדי לחשוף עוד אינפורמציה והתוצאה תמיד אחת- הגולשים נוטשים.

תתחילו להתקמצן על קליקים!

מסרו לגולש בפשטות ובבהירות את המידע שאתם רוצים במקום אחד המיועד לנושא אותו הגדרתם. אל תכבירו בקליקים ממקום למקום ותמיד שאלו את עצמכם- האם זה כל המידע שאני יכול לספק בקטגוריה / נושא אותה אני כותב כעת?

 יש המון פיצ’רים שמאפשרים הרחבה של תוכן בצורה בה הגולש לא יאלץ להקליק ממקום למקום, כמו מנועי המלצה לכתבות, בוקסות נפתחות  (נקראות “אקורדיון” בוורדפרס) בעמוד המציפות מידע נוסף למי שמתעניין.

 דמיינו את ההקלקה כתיזוז: הגולש שלכם נכנס לחנות או לעסק שלכם ומצפה למצוא בקלות ובנגישות את כל המידע עליכם. אל תגרמו לו לעבוד ולשוטט בחיפוש אחר מידע.

משימה רביעית: נותנים לגולש לבחור כל הזמן!

 

הגולש שלכם רוצה לבחור. הוא לא רוצה שתדחפו לו והוא לא רוצה שתאלצו אותו לעבוד. אז נכון, לכם כמאפייני האתר יש את הכוח לנתב את הגולש לאן שתרצו וזו מיומנות חווית המשתמש: מצד אתד אתם רוצים לגרום לגולש להקליק ולשהות בדפים מסויימים שהגדרתם. מצד שני- אתם לא רוצים לכפות את כל המידע שיש לכם כבר עכשיו, שכן אתם עלולים לאבד אותו. גולשים בדיוק כמו צרכנים אינם אוהבים לקרוא מידע ארוך ומפורט אם לא הכנתם אותם מראש לכך ומעל לכל- גולשים כמו צרכנים בדיוק, מרגישים שהם חווים חווית רכישה או חווית גלישה טובה כאשר בידם הכוח לבחור את התוכן בעצמם.

איך עושים את זה?

שאלת השאלות!

ההמלצה שלנו למתחילים- מידע שהוא מוסיף ומפרט הוא  מן הסתם רלוונטי לגולשים המתעניינים ביותר. מידע כזה יכול להיות מוצג בקליק נוסף, במנגנוני אקורדיון (תפריטים נסתרים ונגלים בתוך העמוד ועוד). הציגו את המידע ההכרחי אודות מי אתם ומה אתם מציעים בצורה ברורה ובקצרה. כל מידע נוסף על כך- תנו לגולש את האפשרות לבחור אותו  בעצמו ואל תפציצו. מה שמוביל אותנו למשימה החמישית והאחרונה-

משימה חמישית: לא מפציצים. לס איז מור.

הקפידו על פוקל פוינט  focal point אחד ויחיד גם בעיצוב וגם במסרים הכתובים. אבל זכרו- אם אתם מתכננים בלוג- פה החוקים אחרים לגמרי.  בבלוג ובייחוד בעמודי שערים של בלוג, הרבה פעמים נרצה להציג דווקא שפע של תוכן מזוויות שונות.

בכל הקשור לאתרי תדמית- היו ממוקדים גם בעיצוב. היום הנטייה היא לאתרים לבנים, נקיים, רזים עיצובית ומלל כאשרר הדגש הוא על מינימליזם עיצובי שמשליך גם על הטקסטים. לדעתי זה יותר מאופנה- זה מתכתב לחלוטין עם העדפות צריכת התוכן של הגולשים הפוטנציאלים  שלכם- קחו בחשבון שהם הרבה יותר מהוקצעים, מיומנים ופחות סבלנים. צרו את התוכן והעיצוב בהתאם.

לסיכום,

אחרי שכתבתם פורמולוגית בהתאם לתבנית. קחו הפסקה וגשו בחזרה לטקסט לסבב קיצוצים.

שאלו את עצמכם בכל פסקה:

  • מה המסר המרכזי?
  • האם המסר המרכזי עובר בפסקה הראשונה?
  • אילו חלקים בטקסט מפריעים למסר המרכזי לבלוט ומסיתים את תשומת הלב?
  • אילו חלקים בטקסט הם נגזרת של המסר המרכזי?

ואם מצאתם כאלה, שאלו את עצמכם האם חלקים אלה חייבים להיות חלק מן הטקסט הנוכחי או שמא תוכלו לפצל אותם לנושא משני?

לסיכום חלק זה,

המשימות הללו נועדו לעזור לכם לאפיין בריף לאתר- בין אם אתם מבצעים את הבניה שלו בעצמכם או לא. קחו בחשבון שמדובר ב5 עקרונות שחייבים להיות נוכחים במודעות כל הזמן בכל תהליך האפיון.

קבלו 5 טיפים שיעזרו לכם לצלוח את יישום העקרונות האלה:

טיפ אחד לדרך- דמיינו את עצמכם כקהל שלכם

אנחנו משוקי האינטרנט אוהבים לקרוא לזה “פרסונות” אבל בגדול הרעיון הוא שתנסו להיכנס לנעליהם של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. דברו במוטיבציות ובמה שמפעיל אותם להיכנס לאתר שלכם ולקרוא ולצרוך את התוכן שלכם. דברו איתם בשפה שלהם ואם אתם מיומנים במה שאתם מציעים- השפה שלהם צריכה להיות גם השפה שלכם.

טיפ שני לדרך- אל תתבלבלו מאתרים של מתחרים!

נורא קל להתבלבל עם שלל העיצובים ברשת. פתאום כל אתר של מתחרה נראה “מליון דולר” וכל כיוון שלקחתם על עצמכם בתחילת הדרך, נראה מייאש. זה ידוע. צאו מזה.  תנו צ’אנס  לתהליך ואם אפיינתם נכון את המוצרים והשירותים שלכם, בחירת תבנית שתוציא אותם לאור היא המשימה החשובה ביותר. לא הפונט או  צבע הרקע שאגב תמיד ניתנים לשינוי- בין אם אתם מבצעים זאת לבד אן עובדים עם חברה הבונה עבורכם את האתר.

טיפ שלישי לדרך- זכרו- אין מושלם אבל יש “טוב לעליה לאוויר”

אתר הוא דבר דינמי. גם אם הוא תדמיתי ומציג שירות או מוצר, וודאי תרצו לעדכן אותו לאורך זמן עם שינויים בלתי נמנעים בהצעות המכר שלכם, רעיונות חדשים לפיתוח עסקי, התמודדות עם התחרות בשוק ועוד. אל תחכו שהאתר יהיה “מושלם” עד לעליה לאוויר. אתר טוב לצורך  עליה לאוויר, הוא אתר שנבדקו בו כל הטקסטים והתמונות, הלינקים, הטפסים והקישורים. כל שינוי שתרצו לעשות מכאן- אם הוא לא גורף ודרמטי לתפקוד האתר – מומלץ שתעשו כשהאתר באוויר. אחרת מניסיון- תבזבזו זמן יקר ועוגמת נפש בציפיה לאתר “מושלם”.

טיפ רביעי לדרך- אל תשכחו את גוגל! השקיעו בכתיבה שיודעת SEO

לאתרי תדמית פשוטים, בחרו כ 10 ביטויי מפתח שתרצו לקדם ושלבו אותם בטקסטים באתר.(טיפ למתחילים- מילת מפתח אחת בכותרת + 2 בגוף הטקסט של כ 350 מילה לפחות)  הרבה פעמים שווה לייצר בלוג ולו לצורך האינדוקס של גוגל את התוכן שלכם. וודאו מול החברה שבונה את האתר כי הטמיעו במערכת הניהול פיצ’ר הבוחן את אפקטיביות התוכן למנוע החיפוש בגוגל (בוודרפס תוסף מומלץ הוא yoast seo) וודאו שיש לכם רשימת מילות מפתח פופולריות איתן תכתבו את התכנים שלכם.

טיפ חמישי לדרך- רכשו את התמונות שלכם!

הידעתם? שמירת תמונות מגוגל היא עבירה ונכון שהסיכוי קלוש שתחטפו תביעה על שימוש בתמונות ללא זכויות יוצרים, אבל אם אתם כבר משקיעים באתר, וודאו כי התמונות שאתם משלבים בו הם ברישיון. אנחנו ממליצים על שאטרסטוק- יצא לו שם של אתר תמונות יקר אבל לעומת footolia או dreams time שהם גם מומלצים וטובים, שאטרסטוק כן מצליח לתת מענה במחירים הוגנים ובמגוון שקשה לעקוף.

מקווים שתמצאו תועלת ועניין במדריך זה. מוזמנים כמו תמיד לשלוח לי מיילים עם שאלות – irit@blogabout.co.il

 

 

 

 

 

 

 

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן