חדשנות בקונטקסט- כתבה שנייה בסדרת החדשנות

בכתבה המסכמת של סדרת החדשנות, נקשור את החדשנות בתוכן לקונטקסט וננסה  להבין מדוע קונטקסט הוא מושג כזה חמקמק בכל מה שנוגע לפאזל שבין קהלי מטרה לעולמות תוכן.

אם בכתבה הקודמת דיברנו על פורמטים שמייצרים חדשנות- רק על ידי שינוי היישומיות השגורה שלהם, פה אנחנו נראה שקונטקסט מתפקד (כמו פורמט) כ”בית” לתוכן. כלומר- אם נדמה כל תוכן למין משהו שיש לו גבולות גזרה, הרי שקונטקסט מגדיר את הצורה התוכן. אז לפני שנחפור בנושא, אני חייבת לעשות קלוז’ר (בחורה שכמותי) לכתבה הקודמת ולשחרר לכם את הלינק הזה-

(תלחצו על מקש הR ותראו מה קורה לסרטון). דוגמא מובהקת לחדשנות שמושגת על ידי משחק בפורמט. ויאללה עכשיו נדבר על קונטקסט.

קונטקסט- הקשר. נו יופי. אז הקשר למה?

בטקסט, קונטקסט יכול להיות הדברים שמשתמעים מהטקסט אבל אינם כתובים בו. לא מדובר על סאב טקסט אלא על החיבור של הטקסט לעולם תוכן, לאווירה, למצב רוח ולטון. קונטקסט הוא הדבר החשוב ביותר שעל אסטרטג התוכן לייצר בבואו לבנות מהלכי תוכן. קונטקסט מכריע טון שפה וסגנון ושואל – מה “התירוץ” בשמו אנו מדברים על מה שאנחנו מדברים? מה ההקשר?

לדוגמא- לומר nigger בקונטקסט מסוים יכול להיחשב ביטוי חיובי או שלילי. מה שיכריע הוא הקונטקסט- האווירה, הטון  כלומר- ההקשר ולעיתים גם הדובר של המילה שנאמרה. הבנו. מה עכשיו?

עכשיו- חדשנות בתוכן ומה אפשר להסיק משם?

קבלו דוגמא למה שרבים מאיתנו מזהים כחדשנות ויזואלית:

תוכן ויזואלי חדשני

שימו לב כיצד התוכן (הציור) מתכתב עם המבנה עליו מצויר. החיבור הזה שבין הציור למבנה הוא קונטקסט: נוצר הקשר בין התוכן (ציור) לאריזה (הבית עליו הציור מצויר) וזו למעשה החדשנות שאנו רואים פה. ולקוראים המיומנים שבינכם, עזבו שראיתם מליון דוגמאות כאלה. חשבו על התבנית של הרעיון- יש פה “חדשנות”. למה? כי אותו אמן שצייר את הציור כפי שצייר, יצר בעצם קונטקסט. וזה מוביל אותי להגדרה הראשונה- התכתבות בין “תוכן” ל”מבנה” היא יצירת קונטקסט חדש וקונטקסט כזה שווה חדשנות.

אז מה לגבי קונטקסט טקסטואלי?

חדשנות דרך קונטקסט בטקסט זה דבר יותר טריקי: פה עלינו לייצר הפרעות- disruptions בטקסט. מהפכות בטקסט אם תרצו. מהפכות שקטות מתוך הטקסט או מהפכות שמכריזים עליהם מראש. קבלו שתי דוגמאות:

  1. הפרעה במבנה: סתם משהו לדוגמא- “מזל טוב ליום הולדתך. שתהיה שנה נפלאה וטובה. תעשה חיים תשמור על אושר וכושר חיבוק גדול והמון אהבה כי אתה אצלנו עמוק בנשמה. אוהבים אותך מאוד משפחת אדמס”. בנאלי נכון? בלי לחשוב, אנחנו מייצרים כל הזמן חריגות במבנים של טקסטים כדי לייחד, לבלוט ולעניין. שימו לב שחריגות במבנה הטקסט  (אי חריזה לחריזה), קלות מאוד לביצוע דרך משקל הטקסט. אז נכון. זה לא בהכרח עומד בתפיסה שלנו כ”חדשני”, ולו משום שברכות יומולדת כאלה מאוד שגרתיות. הרעיון הוא ליצור משקל וקצב אחר בתוך הטקסט ובמילים שאני אוהבת- לשנות את ה”אריזה” של הטקסט. מה שיותר טריקי הן חריגות דרך הטקסט עצמו:
  2. הפרעה בתוך התוכן– קבלו דוגמא:” ואז הלכתי לשירותים והורדתי את המים והנייר נרטב באסלה והתערבב על כל המים. היה מין רעש של מפל, הרמתי את הקרש של האסלה ונכנסתי לתוכה. שחיתי עם הזרם של המפל בניאגרה, נתתי לו לסחוף אותי וחשבתי שהחיים הם הרבה יותר …”  סתם טקסט. תראו איך בלי לומר הרבה- פירוט פעולה פשוטה של הורדת מים בשירותים, הטקסט הופך מתוך עצמו למשהו אחר, דמיוני או הזוי.הטקסט עבר “מהפיכה שקטה”.  זו הפרעה מכוונת בתוך התוכן ומתוך התוכן, והכוח שלה הוא בזה שהיא קורית בלי הכרזות, כחלק טבעי מהטקסט.

מה ניקח מזה? שתי טכניקות כוללות ורחבות לשבירה או התכתבות עם קונטקסט ומעל הכל- ליצירת קונטקסט חדש..

וכיצד נסיים?  כמי שהעידה על עצמה כי כתבה את “כל המילים”, קבלו שיר השראה של הגדולה מכולן ותמצית מזוקקת של כל מה שנאמר פה:

תן למלים

תן למילים לעשות בך
תן להם היה חפשי
אלו תכנסנה בך תבאנה פנימה
עושי צורות על צורות
יחוללו בך אותה חויה
תן למילים לעשות בך
אלו תעשינה בך כרצונן
עושות צורות מחדש בשבר
תעשינה בדבר שלך
אותו הדבר בדיוק
כי הן אותו תעשינה
הבן תבין כי אלו תחיינה
לך אותה חויה ופרושה כטבע
כי הן טבע ולא המצאה
ולא גילוי כי כן טבע
תעשינה טבע דבר בך
כמו שתן מין חיים למילה
תן למילים לעשות בך

יונה וולך

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן