כוחו של הסאב טקסט

הכתבה הזו  מאירה פן משמעותי בכל עבודה של כתיבה לאתרים, לבלוגים ולכל נכס ברשת. נדבר על האלמנטים החבויים בטקסט. תגידו שלום לסאב טקסט.

ראיתם כבר את  “True Detective”? אני במכורים. יחידת עילית של יודעי דבר אודות כוחו של הסאב טקסט. הכתבה הזו  הולכת להיות מניפסט הסאב טקסט. נכריז פה על כוחו של הסאב טקסט ונספר למה הסאב טקסט הוא זה שאחראי ליצירת engagement בפעילויות תוכן ברשת.

חייבים קצת הגדרות קודם

סאבטקסט- תוכן של יצירה עלילתית נרטיבית אשר לא מועבר לקורא/ צופה/ גולש בצורה מפורשת אלא בצורה מרומזת.

או אם תרצו- סאבטקסט הוא פצצה מתקתקת שמחכה להתפוצץ. וכשהיא מתפוצצת אנחנו חווים ריגוש- נפל לנו האסימון, נפתחה לנו הצ’אקרה. קיבלנו תובנה.

פרסומות משתמשות בסאבטקסט כל הזמן. תסתכלו על פרסומת טלוויזיה של מותגים מבוססים עם אגנדה ומיצוב. אופי המותג עובר פעמים רבות דרך הסאב טקסט: מולר הוא גם טבע וגם סקסיות מרומזת (הולנדיות שופעות חזה) joy הוא נהנתן מוחצן  וגם פארודיה על נהנתנים מוחצנים, וסטלה ארטואה היא “קלאסית” בגלל שכל סיפור שסטלה, בנוי על הסאב טקסט שלו- עידון ורמיזה כערכים שמאפילים על כל עלילה שתסופר שם. אז בואו נראה איך כתיבה שיווקית משתמשת בסאב טקסט.

ברשת- לסאב טקסט מעמד נוכח נפקד

לרוב מהלכי התוכן ברשת, אין סאבטקסט. המהלכים ישירים, מיידיים, מפעילים ומשימתיים. יכול להיות להם נראטיב, עלילה ולרוב בזה הם מתמקדים.

עוד קצת הגדרות

נראטיב- פרשנות על העולם המעוצבת דרך נקודת מבט תרבותית או אישית. בנית סיפור דרך זווית ראיה מסוימת, דרך פרספקטיבה.

עלילה- מונח ספרותי לרצף אירועים המקושרים זה לזה באמצעות תבנית מסוימת, רצף או סיבה.

ובעברית מדוברת

אם נראטיב הוא הפרספקטיבה של הסיפור, עלילה היא רצף האירועים שבונים אותו.  קחו הפעלות פייסבוק- שם אין נראטיב אבל יש עלילה. רצף משימות ותהליכים אותם עלינו לבצע כדי להשיג משהו.  לחצו וזכו במשהו, שלחו תמונה ואולי תזכו במשהו וכיו”ב. האם זה עובד? תלוי למי. תראו את אדידיס בפעילות די עדכנית המבקשת מהגולשים לשלוח תמונה ואולי לזכות במשהו.

adidas

פעילויות  פייסבוק טובות, יבקשו את הפרספקטיבה של הגולשים. לדוגמא- השלימו את המשפט, ספרו לנו מה אתם הייתם עושים או מה אתם חושבים על הסיטואציה הזו וכיו”ב.

בכתבות תוכן ברשת,  היריעה רחבה לייצר גם נראטיב וגם עלילה.  כתיבה שיווקית “נכונה” או “טובה”, היא כזו בה אנחנו מספרים סיפור מזווית מסוימת (נראטיב), מעבירים את הגולש מנקודה א’ לנקודה ב’ שהיא בדרך כלל הנעה לפעולה. זו דרך פעולה של עלילה.

ועכשיו השאלה- מה עובד?

בייחוד עבור עסקים קטנים אשר מבקשים לייצר את האדג’ הזה ולעורר שיח, אני נוטה לכיוון הסאב טקסט.  הפעלת פייסבוק של אדידס יכולה להיות עלילתית בלבד. היא נשענת על תדמית מבוססת.  לא בטוח ש”פיצוחי שלמה” יכולים להרשות לעצמם לייצר הפעלות פייסבוק ללא סאבטקסט. אני נתקלת לא מעט בהפעלות פייסבוק של עסקים קטנים בלי ההיענות ממשית וזה לא תמיד קשור לפרס. זה קשור לקהילה שנמצאת שם, למכוונות שלה לביזנס ולרמת המעורבות שלה במסרים. פעילויות של סאב טקסט היו יכולות לעזור להדק את הקהילה לביזנס.

אז איפה הוא? הסאב טקסט הזה?

אין לנו שום דרך לתפוס את ים המידע ברשת בלי השטחה שלו. מה קורה למידע שמושטח? הוא מאבד מהכוח הנראטיבי שלו. הוא מיידי. אין לו סאב טקסט. אבל העדר הסאב טקסט הוא לא בהכרח הרעה החולה של התוכן ברשת. תראו את המהלך הזה- 1% לנשמה- קריאה נרגשת למי שתומך בהקצאת תקציב תרבות.

בלוג אבאוט

אין פה סאב טקסט. יש פה משימה ברורה שנשענת על ערך משותף. יש פה אג’נדה. אני מביאה את הדוגמא הזאת כי היא עוזרת לנו לקבוע את גבולות הגזרה של השימוש בסאבטקסט.

מתי כן סאב טקסט?

בבואנו לייצר מהלכי תוכן ש”נדבקים” ,הסאבטקטס הוא כוח של מגניבות אם תרצו. הוא מספק משמעות נסתרת שמחכה להתגלות. משמעות שתהיה לכל הפחות פוטנציאלית לשיח, לוויכוח ולעניין. ברשת יש לנו הזדמנות לשחק עם גפרורים ולייצר סאב טקסטים מספיק עמומים כדי שלא נתחייב עליהם אם הם יתפוצצו לנו בפרצוף,  ומספיק חצופים כדי שנעורר שיח.

במהלכים מסוימים בהם הערך פחות חזק, בהם המותג פחות מבוסס ופחות בשל, או כאשר אנו רוצים להיות חצופים במודע ולבנות פרסונת רשת דרך ערכים כאלה,  סאבטקסט הוא דרך להשיג פוטנציאל ויראליות. קצת פחות אינפורמציה וקצת יותר אישיות. ( זו אגב הסיבה שהרבה עסקים קטנים מפחדים ממהלכים כאלה). אבל אם נוכל  לשלב את השניים (אישיות ואינפורמציה) – קיבלנו מהלך עם סאב טקסט שמעורר שיח ברשת. למה? כי הוא נתון לפרשנות. כי הוא מספיק מורכב, כך שאפשר לדבר עליו.

את המאמר הזה אני חותמת במהלך שהיום כבר כמעט כולם מכירים ושהיה בין הראשונים לעשות כבוד לסאבטקסט- קמפיין הבולבולים של דורקס, למי שעוד לא מכיר. באדיבות  טוויסטד.

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן