כיצד לארגן רעיון? הצצה לאסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית- הטרילוגיה

בכתבה הראשונה בטרילוגיה נדבר על  אסטרטגיה שיווקית.  קבלו את החלק הראשון בסדרה.

במה מתחילים? כמו תמיד בסיסמאות. זה הולך ככה:

כדי לגייס לקוחות, צריך לספר לקהלים שלנו סיפור בעל ערך. עלינו להבחין בין הצעות מכר להצעות ערך ולדעת שדף פייסבוק טוב לא יכול להיות זרקור המוצרים שלנו. עלינו לספק איזשהו ערך מוסף ואם אפשר אז שיהיה תחת עולם התוכן שלנו.

פאוזה.

דיברנו עכשיו על ארבעה ביטויים – סיפור בעל ערך, הצעת מכר, הצעת ערך, עולם תוכן. בואו נשמור את זה בראש ונמשיך.

אז דיברנו על הצורך להגדיר עולם תוכן. איך נעשה את זה?  נמציא  אותו על ידי שנייצר מכנים משותפים בין הקהל לביזנס ולאג’נדה שלנו. בשביל זה התכנסנו- לבנות ערכים, מניפסטים ועקרונות שמגבשים את אישיות העסק. כאלה שהקהלים שלנו יזדהו איתם.

פאוזה שניה.

קבלו עוד שלושה ביטויי מפתח- מכנים משותפים, אג’נדה, הזדהות.  כעת סיימנו  פסקה אחת שמציגה על רגל אחת את התורה של שיווק באמצעות תוכן.

קודם כל ברור שאלו מונחים של אסטרטגיה שיווקית. אבל מאחורי כל המונחים הללו- מה זה אומר??? אם אני מוכר משקפיים – על מה לכתוב? ואם אני סטודיו לעיצוב גרפי, טקסט זה הדבר האחרון שהלקוחות שלי מצפים לו. ואם אני חנות אינטרנטית למוצרי עיצוב? אז ערך יהיה לא לדבר על המוצרים בחנות? שמישהו יעשה סדר בבקשה.

בעל עסק המבקש לייצר אסטרטגיה שיווקית לעסק שלו,  מגלה כי הרשת עמוסה במה לא עושים וזה כבר מחשיד את כל הסיפור של  אסטרטגיה שיווקית “אחת לכל”-  אומרים לנו שאסור לנו למכור, לא לדבר על המוצר במובהק, להירגע עם סופרלטיבים, לא להגזים ולא להבטיח הבטחות פומפוזיות.  אני מריחה בעיה.  תחום שמגדיר את עצמו לפי “מה לא”  משדר  לכל הפחות בעיה בגיבוש הפרקטיקה של  “מה כן”. אבל זה בסדר. אסטרטגייה שיווקית הוא קודם כל פילוסופיה ורק אחר כך פרקטיקה.  אנחנו חייבים להסתכל קודם על גבולות הגזרה בתוכו תוכן חי: פייסבוק, בלוגים, דיוורים, דפי נחיתה- כל הקשקשת ברשת ומהם ייבנה תוכן ספציפי.

בטרילוגיה הכתבות הבאה אעביר קורס מזורז לבנייה של תוכן.  אתם תראו, שתחת פילוסופיית האינבאונד, מה שנכתוב יכריע את ה- איפה נכתוב.  לתוכן, (אם הוא טוב) יש יכולת מופלאה להרוויח מדיה. מתחילים.

חוק מספר 1: אינדוקציה (מהפרט אל הכלל)

תגידו שלום  לאמא ולאבא של כל החוקים הכללים והעקרונות שנדבר עליהם

אינדוקציה– הדרך שבה מסיקים מסקנה ממקרים פרטניים לקביעת כלל.

השיטה-  מצאו את הכלל, הקטגוריה שבתוכה הביזנס שלכם חי.

לדוגמא- מוכרים משקפיים? אתם בקטגוריה של לייף סטייל, אופנה ובריאות עיניים. מוכרים מוצרי עיצוב בחנות אינטרנטית? אתם בקטגוריה של לייף סטייל, החיים הטובים, עיצוב ואמנות. זה העקרון.

מה עושים עם זה?

מציאת הקטגוריה שבה אתם פועלים תעזור לכם להבין  את הערכים הגלומים בתועלות שאתם מציגים לקהל.  קבלו שתי מילות מפתח- תועלות וערכים. חשוב שתציגו את התועלות לקהלים שלכם וחשוב שלכל תועלת יהיה ערך, עקרון, אג’נדה שמחזיקה אותה- מתקפת אותה ומעניקה לה רציונל וסיבה.

אם אתם מציגים תועלת מסוימת, יש מאחוריה ערך, אני מאמין, עקרון.   זה הבסיס לכל סיפור שנספר  וזה הבסיס ליצירת חיבור אמיתי ערכי ואפילו רגשי עם הקהל שלכם.( ושימו לב- זו עדיין לא הגדרה של אסטרטגיה שיווקית, זו כאמור היא השימוש באינדוקציה)

לדוגמא- מוכרים שירותים פיננסים באמצעות מערכת מסחר מסביב לגלובוס? אתם בקטגוריה של שוק ההון אבל יכול להיות שהערך שלכם הוא בכלל “משפחתיות”- שומרים את הכסף במשפחה, דואגים לעתיד ילדיכם על ידי אפיקי השקעה סולידיים.  אם המסר הפרקטי יהיה עטוף בקצת מזה, זה ירגיש אחרת, נכון?

ובפרקטיקה

1.    הרחבת השיח לקטגוריה– הרחיבו את השיח אודות המוצרים שלכם לשיח אודות הקטגוריה שלכם. המוצר או השירות שאתם מוכרים הוא למעשה מעתה פתרונות בקטגורית הX שלכם.

2.    ענו על צורך– בדקו למה הקהלים שלכם מחפשים מוצרים או שירותים כשלכם- כלומר בקטגוריה שלכם. מה הם היו רוצים לקבל מנותן שירות/ מוצר בקטגוריה? רשמו את הצרכים הללו וחפשו איפה המוצר/ שירות שלכם פוגש אותם. זה יהיה מהיום הצעת הערך שלכם.

3.     אל תענו רק על צורך. זה לעולם לא מספיק.  אמצו אג’נדה: בחרו ערך שמקדם את הקטגוריה שלכם ואמצו אותו. קבלו דוגמא- כשהכרתי את תאטרון בסלון, מדובר היה בחברה המוכרת כרטיסים למופעי בידור. תוך עבודה משותפת, היום האג’נדה של תאטרון בסלון היא קידום יצירה מקורית בישראל. אג’נדה שמדוברת בפוסטים, בבלוג, בכתבות היח”צ ובדיוורים. אם תאמצו אג’נדה, תוכלו לחבר קהלים שמאמינים באותו ערך כשלכם. תהפכו לעסק עם אישיות, עם עקרונות ותפתחו את היריעה לשיח רחב יותר מהמוצרים שלכם.

למה צריך את זה?

כי שיח רחב מבטיח  שני  עוגנים חשובים לפעילות התוכן שלנו: עושר תכנים ועקביות. יש גבול לכמות המידע המכירתי שתוכלו להפיץ. יש גבול לרמת הקשב של הקהלים שלכם אודות מידע כזה אבל אין גבול לדיון בערכים, עקרונות ואג’נדות שאימצתם ואין גבול למהלכי התוכן שתוכלו לייצר תחת אג’נדות המשותפות לביזנס שלכם ולקהלים שלכם.

4.     בנו פרקטיקה: אם האג’נדה שלכם , היא ה”אני מאמין”, הפילוסופיה והערכים שהביזנס שלכם מחזיק בהם, פרקטיקה תהיה איך אתם עושים את זה. עליכם למצוא שיטה בה אתם עושים/ מוכרים/ משווקים. זה אגב, המיצוב והבידול שלכם בקטגוריה.

עוד דוגמא- כשהכרתי את מכון” בשביל הזוגיות”, היה מדובר במכון לייעוץ זוגי המנסה להשמיע את קולו בין שלל היועצים הזוגיים הפעילים ברשת. תוך עבודה משותפת, הגדרנו פרקטיקה יישומית למכון: כלים לזוגיות שניתן ליישם בבית בשיטה ייחודית לאימון זוגי ב 8 עיניים (שני מטפלים ושני מטופלים). שיטת העבודה של מכון “בשביל הזוגיות” מייצרת בידול בקטגוריה. הפילוסופיה ותחום העיסוק- נותר שייך לקטגורית האימון הזוגי.

5.     מידע משלים: עכשיו כשיש לכם אג’נדת ערך ופרקטיקה, תנו ערך מוסף לקהלים שלכם. מסרו טיפים לשירותים משלימים בקטגוריה שלכם. אם אתם מכבסה, תוכלו לייצר שיתופי פעולה עם שירות סידור ארונות בגדים, לספק טיפים לשמירה על סוגי בדים  ועוד כאלה. אם אתם עוסקים באסטרולוגיה, מסרו טיפים מקטגוריות משלימות כמו העצמה אישית, רוחניות ועוד. הרחיבו את יריעת המידע עבור הקהלים שלכם תוך שאתם משתמשים במידע משלים לא סותר ולא מתחרה בכם.

למה לי כל זה?

זכרו- “על מה מדברים” הוא הבסיס לכל סיפורי התוכן, הכתבות, הסטטוסים בפייסבוק ושיתופי הפעולה שתרקמו. “על מה מדברים” חייב לכלול מחקר מעמיק של הקטגוריה שלכם, סביבת המתחרים בקטגוריה- על מה הם מדברים, איזה ערך הם אימצו על מנת שתמצאו את הקול הייחודי שלכם.

שיעורי בית למשקיענים

1.      קחו יום והקדישו אותו למחקר הקטגוריה שלכם בגוגל. ראו מה ה”דיבור” בקטגורית הX שלכם ורשמו בטבלה על מה מדברים בתוך הקטגוריה.

2.      נסו לחבר את הביזנס שלכם לעולם תוכן רחב ממנו. התחברו להרגשה שהלקוחות שלכם מקבלים משימוש במוצר/ שירות שלכם.

3.      שימו לב למכתבי תודה אם קיבלתם. אולי תגלו שיש לכם קלף דווקא במשלוח המהיר או במוצר מסויים. רשמו את התועלות הללו. אולי תשתמשו בהן בעתיד כסיפור.

4.      אמצו אג’נדה!  הערכים שלכם לא יכולים להיות “שקיפות, אמינות ומחויבות”. תנו קצת קרדיט לקהלים החכמים שלכם. דברו בערכים אמיתיים.  גם קוסמטיקאית יכולה להוביל אג’נדה של העצמה נשית.  גם סוכן ביטוח  יכול לתבל את הערך הנפוץ בקטגוריה (“אמינות”) ולדבר בשפה של ראויות (מה ראוי לחיים) כמו  “חיים ראויים הם חיים מחושבים” או משהו כזה. ככל שנרחיב את הדיבור מהמוצר/ שירות לקטגוריה שלנו, כך נוכל לייצר סיפורים שמדביקים קהלים.

בכתבה הבאה בטרילוגיה, נדבר על החלק השני והמרכזי בתרשים פעילות התוכן שלנו- איך כותבים בשיווקית.

צרו עמנו קשר
close slider

    מחלקת שיווק דיגיטלי משלך - צרו קשר ונדבר

    מלאו פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם

    דילוג לתוכן