איפה מסתתרת חדשנות בשיווק? (ואיך מוצאים אותה)?

חדשנות בשיווק | BlogAbout

מי לא רוצה חדשנות בשיווק עם שיווק יצירתי, חדשני פורץ דרך וייחודי? לשרוף את הרשת, להתפוצץ ולהביא משהו שאף אחד לא עשה מעולם? מי לא רוצה, אה?

העניין הוא שלרוב, אלה שרוצים את הדבר השונה, הייחודי, ה"מחוץ לקופסה", לא תמיד יודעים להגדיר לעצמם מהו. שכן אם היו מצליחים להגדיר מה זה אותו דבר שונה ומיוחד, הוא כבר לא היה כזה בעיניהם. רק מהסיבה שהם הצליחו להגדיר אותו.  החתירה לחדשנות היא חרב פיפיות של צפיות ואכזבות וזה לרוב הסיפור הידוע של כישלונות שבין לקוחות למשרדי שיווק דיגיטליים שמתקשים להביא להם את אותה חדשנות בשיווק.

אין פה אשמים אבל יש מה לעשות. הכתבה הבאה  תסקור את כל מה שאפשר לומר על חדשנות בשיווק ותפרוט בפניכם את גבולות הגזרה של שיווק חדשני. כן, שמעתם נכון. ללא גבלות גזרה או הגדרות, גם הרעיון הכי פורץ הגדרות וגבולות,  לא יכול להתרקם.

ובאותה נשימה, ללא ידע ישן ולא חדשני, לעולם לא נוכל לשפוט או להבחין בידע חדשני. כי אנחנו לנצח נבקר, ומבצע שיפוט על אודות רעיון עם הכלים הישנים שיש לנו, אז איך בכלל נוכל לזהות חדשנות? או בפרט – חדשנות בשיווק?

חדשנות בשיווק - חתיכת אתגר...

וזה האתגר של הכתבה הזאת. כתבה המיועדת למטיבי לכת בעולם השיווק, הקריאייטיב,  וכל מה שמפעיל את הרוח האנושית. יאללה בלאגן:

היכולת לספר סיפור, לבדל ולעניין... נו באמת - מה זה קשור לחדשנות בשיווק?

נתחיל בשאלה: האם רעיון חדש דורש מוזה, השראה או כישרון? כן (!) אבל יש גם פרקטיקה לבנייה של חדשנות בשיווק והפרקטיקה הזו,  היא הכלי החשוב ביותר ביצירת מהלכי תוכן שיווקיים ברשת.

רעיונות שיווקיים מתחילים מסיפור טוב: כולנו יודעים ש"סיפור טוב" זה "סיפור שמוכר", אבל זו אמירה עמומה, שלא מספרת לנו כיצד לייצר סיפור שהוא "טוב" אלא מספרת לנו מהן התועלות של "סיפור טוב". אומרים לנו שכדי שסיפור "ימכור", עליו להיות מעניין. וגם זו אמירה בעייתית. מישהו הגדיר לנו פעם מה זה "מעניין"? אז זהו. שכן. ועל זה בדיוק אני רוצה לדבר עכשיו.

אז הנה השורה התחתונה – חדשנות בשיווק תושג על ידי בחינת היחס שבין פורמט לתוכן

"רעיון חדש" הוא למעשה:

  • אריזה חדשה של תוכן קיים
  • שימוש מושגי באופן אחר מייעודו

ולמה זה? כי התכנים קיימים. מכירים? מישהו אמר פעם (מסכת אבות) "הכל צפוי והרשות נתונה". האתגר של משווקים דיגיטליים ,הוא לארוז את התכנים הקיימים (בכל מקרה), כל פעם אחרת.

בשפה, נוכל להצביע על ביטוי "יצירתי" כאשר ניתקל בהשאלת תוכן מושגי אחד, לתוכן מושגי אחר. לדוגמא: כשילד אומר "צפוף לי" כשהוא לובש חולצת גולף, הוא מבצע השאלה מן המושג "צפוף" למושג "צמוד". בקונטקסטים אחרים, הביטוי הזה עשוי להיחשב ליצירתי. אולי אפילו לפואטי.

באמנות, נזהה חדשנות הרבה פעמים דרך אריזות שונות של תוכן קיים. לדוגמא –

מלחין מיישם באופן שונה קבוצה של תווים ויוצר משהו "חדש" (מוזיקה) או  צייר מצייר וויז'ואלים שונים מתוך חומרי גלים של בד וצבע ויוצר משהו חדש (ציור).

אם כן כל עוד כאנשי קריאייטיב, נדע ליצור אריזות חדשות של תוכן קיים (כמ הצייר או המוזיקאי) וכל עוד נדע להשאיל מושגים מעולמות תוכן  שונים (כמו בדוגמת השפה למעלה), אנחנו בכיוון הנכון להתחיל לחשוב "חדשני".

מה עוד אפשר להבין? ש "חדשנות" נשענת על קשרים לוגיים בין מבנים

מכונת טיורינג | BlogAbout

תסתכלו על המחשב הראשון שהומצא (מכונת טיורינג):

מערכת בינארית של ביטים, בהם שם המשחק הוא איזה מיקום על גבי הסרט שבמכונה, מכיל איזה תוכן (בינארי- 0,1).

המנגנון שבין "תוכן" ל"מבנה" והחוקיות שנוצרת ביניהם, יצרה את הבסיס לחישוב דרך מכונה.

למה זה קשור לחדשנות? כי דרך הלוגיקה של  של "תוכן" (ביטים) ו"מבנה" (מיקומם על גבי הסרט), ניתן היה לייצר "משהו חדשני"- את המחשב הראשון. זה העקרון היסודי של חדשנות, או ליתר דיוק של איך שאנחנו מזהים חדשנות:  אנחנו נזהה וניצור חדשנות, על ידי בנייה של חוקיות חדשה בין "תוכן" ל"מבנה".

זו תובנה שהיא אולי טריוויאלית לחלקכם ואולי לא,  אבלמה שבטוח – היא  מחלצת את גבולות הגזרה של "יצירה"- המשחק בפורמט, במושגים, מכונן את מה שאנו מפרשים כ"חדשנות".

למעשה ה"פורמט", ה"אריזה" מגדירים את התוכן ה"חדש". וזו תובנה סופר חשובה לפני שמתחילים לדבר על חדשנות בשיווק. כי שיווק, מטרתו הוא לארוז בשפה שיווקית תוכן מקצועי, מסביר או מיידע. מטרתו לייצר אריזות חדשות של תוכן וקשרים חדשים בין מוצרים. למעשה, שיווק, הוא העולם הכי יצירתי שיש ואם הוא נעשה נכון ובאהבה, הוא כל הזמן מייצר חדשנות.

כיצד בניית יחסים חדשים בין תוכן לפורמט מייצרת חדשנות?

חדשנות ויזואלית על ידי השאלה מושגית

דוגמא ויזואלית | BlogAbout

התמונה הזו היא של האמן האורבני (הצרפתי) Invader. מונה ליזה –  ציור באמצעות קובייה הונגרית.

היצירה פה נוצרה על ידי שימוש שונה ב"פורמט": אופן השימוש השגור של קובייה הונגרית, הומר ממשחק, לרכיב צבע.

הדרך בה נוצרה היצירה היא על ידי חיבור קוביות הונגריות.

אנחנו מתפעלים מיצירה כזו, מזהים אותה כ"חדשנית" משום שנוצרה פה השאלה של שימוש מושגי אחד (קוביה הונגרית) לאחר (ציור).

דוגמא נוספת לחדשנות בשיווק

חדשנות ויזואלית בשיווק | BlogAbout

עוגיית אוראו (חצויה) שעל ידי חיבור קונטקסט לעוגייה- ציור מסד של גלובוס, מתגלה אימג' של גלובוס כדור הארץ.

ה"חדשנות" פה שוב נוגעת להשאלה בין תחומים קטגוריים- עוגייה הופכת לגלובוס על ידי הדגמת הקונטקסט בה היא יכולה להיות מפורשת לנו כגלובוס. איפה הייתם ממקמ ים את החדשנות פה? נכון, תחת "אריזה שונה של תוכן קיים".

 

אבל איך זה עובד במילים? בטקסט? בתוכן? או במהלכי תוכן (שיווקיים)? בדיוק באותו אופן

חדשנות בשיווק, היא הדרך לייצר  מכנים משותפים בין המסר הפרסומי של הלקוח לבין עולם התוכן, האג'נדה או הערך עליו אנו רוצים לדבר.

חיבור שני העולמות מייצר אימפקט על המסר הפרסומי ומאיר אותו "אחרת": כאשר אנו מייצרים השאלה ממושג למושג, אנחנו למעשה בונים מושג חדש. אנחנו יכולים גם לבנות שפה חדשה מתוך מילים קיימות. ("השאלה מטאפורית", אבל זה לסיפור אחר.. ).

 

כאשר אנו מייצרים מהלך תוכן שיווקי, עלינו לתכנן אותו כך, שהמסר שלנו ייארז בצורה אחרת ממה שהוא ארוז בדרך כלל. זו ה"חדשנות" שמפגישה אותנו עם שימושים מושגיים אחרים. אנחנו עושים את זה דרך מציאת מכנים משותפים בין עולמות התוכן שאנו רוצים לחבר בינהם ואנחנו זקוקים לקונטקסט חדש שיהווה את המכנה המשותף. זה יכול לבוא לידי ביטוי בנוסח התוכן, בבחירת המילים או בשפה שנדבר בה, אבל חשוב מזה – זה יכול גם להתוות את מהלכי התוכן שנלך עליהם.

לסיכום

"רעיונות" לא נוצרים מעצמם כהבזק של השראה או מוזה: הם פועל יוצא של המרת יישום ליישום, קונספט לקונספט על ידי בניה מחודשת.

הפרשנות הסובייקטיבית שלנו, המעניקה ערך ליצירה ( "זה יפה" או "זה חדשני" ) היא תולדה של עמדות שנולדו כתוצאה ממפגש עם "פורמטים" חדשים. ולכן זה המקום לחזור לאמירה שכבר הבעתי בפוסטים הקודמים – אם אנשי התוכן אומרים שהתוכן הוא המלך, על אנשי השיווק לומר שהמלך הוא הפורמט (וכל הדרכים לשנות לו את השימושיות ולארוז אותו אחרת…)

עוד בנושא תוכן וקריאיטיב...

כל הזכויות שמורות לBlogAbout בע"מ.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך אחרת כל חלק שהוא מהחומר באתר זה.

שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול באתר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מהמחבר.

עירית מזאה גבלינגר | BlogAbout

כותבת המאמר:

עירית מזא"ה גבלינגר, בעלים ומנהלת לקוחות BlogAbout

מנהלת שיווק דיגיטלי  +  משרד פרסום משלך, בחצי עלות המעסיק

מוכנים לגדול? השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ

מה ההבדל בינינו לבין כל השאר? ספרנו 15 הבדלים…

שירות צמוד יומיומי, המומחיות שלנו היא באסטרטגית תוכן ושיווק, צוות קבוע שמכיר כל פיפס בעסק שלך, תקשורת נוחה עם אשת קשר אחת, ידע ויכולות וורסטיליות שלא תמצא אצל מתחרים, הסכם לא מסנדל, אנחנו עובדים לטווח ארוך ולכן נותנים את הנשמה, אנחנו יוזמים ולא מחכים שיתנו לנו בריפים, הידע שלנו מבוסס ומוסמך, אין הגבלה או תמחור נוסף על כמות קמפיינים או על פלטפורמות, שיטת "הכל כלול" אצלנו היא שיטה יוזמת (בניגוד למשרדים אחרים- יודעים… באנו משם), ההשקעה שאתה משקיע היא קבועה בלי אותיות קטנות, אתה לא צריך לנהל אותנו, אנחנו בגובה העיניים.

בעבודה איתנו, גם אתה תדע לשלוף 15 תועלות על העסק שלך, שמבדלות ומוכרות עבורך, בתסריטי השיחה, באתר, בחתימות מייל, בחומרי המרקום ובקמפיינים.

איך תגדלו השנה?

לקוחות ממליצים

google-site-verification: google5b89fd29dd6d7465.html