כתיבת תוכן שיווקי – מה זה ואיך עושים את זה נכון?

כתיבת תוכן שיווקי | BlogAbout

כתיבת תוכן שיווקי, היא אחת המיומנויות החשובות בשיווק בדיגיטל. הרעיון של לכתוב תוכן מושך, מניע לפעולה, כזה שמייצר חשק לקנות או להתעניין, נשמע מעולה.

א-ב-ל, במקרים מסוימים, כתיבת תוכן שיווקי משולה ל- לשכנע את המשוכנעים. כלומר התוכן השיווקי הכתוב, פונה מלכתחילה ללקוחות שרוצים לקרוא תוכן כתוב ומחפשים אותו. לקוחות כאלה הם הרבה יותר מוטים לצרוך תוכן כתוב מאשר לקוחות מזפזפים או משוטטים ברשתות החברתיות. אז מה עושים ואיך מתגברים על זה?  איך עושים כתיבת תוכן שיווקי שירצו לקרוא? כל הטיפים בכתבה הבאה

מה זה כתיבת תוכן שיווקי בכלל?

תוכן שיווקי, הוא שם לכל פעולה של כתיבה לצרכי פרסום ושיווק. הכתיבה יכולה להיות מיועדת לכתבה באתר או באתר שותף, או לכתיבה בתוך האתר עצמו, כחלק מהמסרים של החברה. כתיבת תוכן שיווקי כוללת היום גם כתיבה של פוסטים, ולמעשה כל מה שהוא כתוב ויש לו מטרה למכור, לשווק ולשכנע לקוחות לרכוש את המוצר/ שירות של החברה.

ויקיפדיה מגדירה כתיבת תוכן שיווקי כך:

תוכן ממומן, תוכן שיווקי או תוכן מקודם  נקרא גם כתבה פרסומית, כתבה שיווקית, כתבת תדמית הוא תוכן המופיע באמצעי התקשורת ודומה בצורתו ובסגנונו לתוכן מערכתי, אך למעשה מהווה פרסומת בתשלום. להבדיל מפרסומת סמויה, שבה הצרכן של אמצעי התקשורת אינו מקבל שום מידע על כך שמוצגת לו פרסומת, ולכן סביר שאינו מודע לכך, תוכן שיווקי מסומן בגלוי ככזה, אם כי לעיתים הסימון קטן, ואפשר שלא לשים לב אליו. דוגמה: ציון הסימן "(מ)" – לאמור מודעה, בשולי התוכן השיווקי. במדינות שונות, בהן ישראל, קיימת רגולציה המחייבת סימון ברור של תוכן שיווקי.

במציאות של החיים, תוכן שיווקי היום, הוא הרבה יותר מטקסט. הוא וידיאו, תמונה אינפוגרפיקה וכל פורמט שביכולתו להעביר את המסר השיווקי של הלקוח.  ולכן תוכן שיווקי כתוב, הפך בעל כורחו היום למושג מיושן.  מי היה מאמין שזה  יקרה (אנחנו…). הרי עד לפני 5 שנים הוא היה הדבר החם ביותר, הביטוי שכולם מחפשים והשירות שבעלי עסקים לא יכולים בלעדיו.

אז שניה לפני ש 2022 פורצת לחיינו, בואו נחקור מחדש את הרעיון של כתיבת תוכן שיווקי ונבין למה הוא טוב ולמי מתאים. הרגלי הצריכה ברשת, כבר הראו לנו שאנחנו אוהבים לצרוך תוכן שהוא קולע, ממוקד, מרגש, מצחיק ובעיקר קצר. אז למה שיקראו את הכתבות שלכם

במה כתיבת תוכן שיווקי שונה מ"סתם" תוכן?

נתחיל בזה – איך עסק משווק ברשת?

עסקים צריכים ורוצים להראות את המומחיות שלהם כדי לבסס אוטוריטה בתחומם. הדרך לכך בדיגיטל, היא פשוט לספר על שירותי העסק ברמת כתבות תחקיר, מידע מפורט אודות השירותים וכהנה.

הפלטפורמה המשמעותית שמאפשרת לבעלי עסקים להפיץ את הידע שלהם היא כתבות. ולא במקרה: גוגל אוהב תוכן כתוב וזה אחד מחוקי היסוד של כל עבודת קידום אורגני. ככל שהאתר גדוש בכתבות, יש לגוגל יותר מה לאנדקס, ואם הכתבות כתובות תחת חוקי הSEO, גוגל עם הזמן יאנדקס אותן לפי מילות המפתח שמתאימות לעסק ושמצויות בכתבה. זאת הסיבה שתוכן כתוב, הוא ה"לחם והחמאה" של המקדמים האורגנים ויש לו משמעות אדירה בלהפיץ את המסרים המורכבים של כל עסק.

בשונה מתוכן לקידום אורגני, כתיבת תוכן שיווקי, היא כתיבה שמחברת ידע מקצועי אודות העסק + הנעות לפעולה. בדרך כלל הכתיבה השיווקית תכלול מסרי תועלות ללקוח, ומסרי אוטוריטה, כמו הוכחת יכולות. אפילו כתבת תחקיר, המלמדת על ניסיונו של העסק בתחום, מעצימה את האוטוריטה שלו. ההבדל הוא שתוכן שיווקי מיועד למכירה בעוד תוכן אקדמי או מחקרי, אינו בעל היומרה הזו במובהק.

מהם 5 העוגנים של כתיבת תכנים שיווקיים?

תוכן שיווקי | BlogAbout

אז עכשיו שהבנו שתוכן שיווקי הוא תוכן מקצועי שמניע לפעולה, אנחנו מבינים שכל כתיבת תוכן שיווקי, לא יכולה להיות ערימה של סופרלטיבים בלבד. על התוכן לספק ערך לגולש. ולכן תוכן שמספק ערך הוא לרוב תוכן שמיידע  אותו במשהו חדש, מעניק פרספקטיבה חדשה וכיו"ב. יש קשר הדוק בין כתיבת תוכן שיווקי לבין כתיבה מחקרית, משום שהכתבות שבאמת ירצו לקרוא, הן אלה שאומרות משהו ולא עוסקות במכבסות מילים. אז קבלו 5 עוגנים של כתיבת תוכן שיווקי שישדרגו כל תוכן שתיצרו:

העבירו מסר מקצועי

עסק הרוצה לספר על השירות שלו, יכול לתאר אותו  ברמת התועלות ללקוח, ולספר עד כמה אנשים מרוצים ממנו. נשמע מעניין? לא בהכרח… כתיבת תוכן שיווקי טובה יותר, תכלול למשל תיאור של  השיטה או התהליך שהובילו לשירות,  או את העקרונות שגיבשו את השירות כפי שנמסר היום ללקוח.

רואים את ההבדל? ככל שהכתיבה תתמקד במהות ופחות בהצהרות, כך הכתבה תהיה יותר בעלת ערך, תסביר יותר ותאפשר לגולש לגבש החלטה על העסק. דעה חיובית על העסק, תתגבש מתוך מידע אמיתי ולא רק מתוך רשימה של סופרלטיבים. ולכן אין מנוס מקצת תחקיר, התעמקות בצורות עבודה ובבריף של הלקוח, כדי שהכתיבה תהיה איכותית.

אל תנסו למכור!

אז נכון שמטרתה של כתיבת תוכן שיווקי היא למכור, אבל בסופו של דבר טקסט מכירתי מאוד, עלול ליצור את הפעולה ההפוכה: להתיש את הגולש וליצור אפילו אנטגוניזם במקרים מסוימים.

אם הכתבה לא מספקת מידע חדש או בעל ערך ועסוקה רק בסופרלטיבים, כנראה שאתם מתמקדים יותר מדי במכירה ופחות במהות. ולכן חשוב להפנים במהלך הכתיבהף שיש קו דק בין ההנעות לפעולה שאנו רוצים לשלב בכתבה, לבין התוכן עצמו. אז בנו את התוכן כך, שהוא מציג רעיון מרכזי ואת ההנעות לפעולה שלבו בתוכו בצורה זורמת.  

לדוגמא – אם אתם רוצים לשווק קורסים, ומספרים שקורס מסוים נבנה כתוצאה מהבנת הצורך של הקהל שלכם לתחום ידע ספציפי, הרחיבו על תחום הידע הספציפי, ספרו מה גיליתם, מה השיטה שאתם עומדים ללמד בה את הקורס. משם, וציינו שקורס כזה מתחיל בתאריך כלשהו עם לינק להרשמה.  או – אם כתבת התוכן שלכם היא תחקיר או תיאור, אפשר לשלב את הלינק לצור קשר בסופה. רק אל תגזימו!

השקיעו במידענות רשת

אין כמו מידענות רשת כדי להוסיף נופך מקצועי לכתבה. מעבר לכך, אם תוציאו מהכתבה לינקים חיצוניים למקורות המידע מהם לקחתם את התוכן המקצועי, גוגל גם יאהב את זה (ויתגמל אתכם בקידום האורגני).

הרעיון פה, הוא לחפש נקודות וזוויות לתוכן שאתם כותבים מעוד גורמים ברשת. כך לדוגמא,  אם אתם כותבים כתבת תוכן שיווקי ללקוח בתחום המשקפיים, חפשו ברשת נתונים מגניבים על היקף האנשים הנעזרים במשקפי ראייה, או על  חיי מדף ממוצעים של זוג משקפיים, למשל. פרטים הכוללים מספרים ואנקדוטות, יתבלו את הכתבה ויעניקו לה נופך יותר רציני.

בחרו טון וסגנון אחיד ושמשקף את העסק

טון וסגנון של כתיבת תכנים שיווקיים, הוא אחד מהפרמטרים שיש לגבש לפני שניגשים לכתיבה עצמה.  האם הכתבה תשדר טון אינפורמטיבי, יבש או טכני? או אולי הכתבה תדבר בגוף ראשון או שלישי? כמו כן תנו רגע מחשבה לנושא ה "שפה" של העסק: איך תכתבו? האם תתבלו את הכתבה בהערות והארות בסוגריים? אנקדוטות? וכיו"ב.

כל אלה הם פרמטרים שיש לגבש והם חלק מזהות העסק. הרי ברור לכולנו שכתיבת תוכן שיווקי למשרד עורכי דין, שונה מאוד בטון ובסגנון מכתיבה של תוכן שיווקי למוצרי עיצוב לבית.

ולכן לפני שאתם ניגשים למלאכת הכתיבה, הגדירו את הטון של הכתבה ושל כל הכתבות שילוו את העסק. שאלו את עצמכם: האם אנחנו רוצים לשדר ממלכתיות? מגניבות? או שאולי אנחנו בכלל  צעירים ובועטים או סמכותיים וקולים? כל עוד תגדירו מה הטון של הכתבה, בהתאם למיצוב של העסק, כך תיצרו כתבות שמייצגות אותו נאמנה.

סדרו את התוכן

כתבה היא בסך הכל טקסט, אבל לצורה בה היא מוצגת באתר, יש השפעה גדולה, על הסיכוי שירצו לקרוא אותה.  

כדי לארגן את המסר של הכתבה, רשמו בראשי פרקים על מה הכתבה הולכת לדבר. נסחו לעצמכם מין זרימה של הכתבה. הגדירו מה כותרת הכתבה (הנושא המרכזי), ומהם תתי הנושאים (כותרות המשנה) ורק משם גשו למלאכת הכתיבה.

ככל שהרעיונות מסודרים בהיררכיות של נושא מרכזי המתפרק לתתי נושאים, כך תוכלו ליצור כתיבת תוכן שיווקי מסודרת ומעמיקה, לכל תת נושא בתוך הכתבה. וכפועל יוצא, כאשר תהיה בידיכם כתבה שאורגנה רעיונית מראש, אתם תראו שקל לכתוב אותה.

מכל הסיבות האלה, הרעיון של לשפוך לדף את כל מה שאתם חושבים, פחות עובד לאורך זמן. תכננו על מה אתם הולכים לדבר, מה המסר המרכזי, אילו מסרים משניים יעצימו את המסר המרכזי, ורק אז התחילו בתהליך הכתיבה.

מה כתיבת תכנים שיווקיים קשורים לאסטרטגיה שיווקית?

טוב… זאת שאלה ענקית שיכולה להפוך לכתבה בפני עצמה, אבל נגיד בקצרה: אין כתיבת תוכן שיווקי בלי אסטרטגיה שיווקית שקדמה לה. הכוונה היא שהאסטרטגיה השיווקית תגדיר על מה נדבר (ולמה) עם מי נדבר (ולמה)  ומתי נדבר.

"על מה נדבר" הוא בחירת המהלכים השיווקיים שאנו רוצים להפיץ

מה הכוונה כשאנחנו שואלים "על מה נדבר"? האם נרצה לתקשר שירות חדש? מחיר חדש לשירות קיים? האם נרצה לפתח שירות או מוצר חדשים לגמרי? האם נרצה לאחד שירותים שונים לידי שירות חדש? או ההפך- להחסיר רכיב משירות מסוים וליצור שירות אחר?

שווה שתציצו בדוגמאות של בניית אסטרטגיה שיווקית כמו בניית מוצר על ידי החסרה, או איחוד מוצרים – כל אלה הן טקטיקות לבניית הסיפור השיווקי שאנו רוצים להפיץ.

"עם מי נדבר" קשור בהגדרת קהל המטרה של העסק

זוכרים שדיברנו בפסקה הקודמת על טון וסגנון? חשוב שהכתבה תדבר בשפה של קהלי המטרה של העסק, כדי ליצור הזדהות ומוכנות גדולה יותר לקרוא את התוכן.

אפיון  של קהלי מטרה, הוא תורה מורכבת וסופר מעניינת. עברו לכתבת פרסונה שיווקית שמדברת בדיוק על זה.

"מתי נדבר" בדרך כלל קשור לפרסום במדיה

לפעמים, פרסום של כתבה, הוא חלק ממהלך שיווקי רחב, ולכן יש משמעות למועד שבו כתבה מסוימת מתפרסמת. ולכן, עליכם לדעת האם הכתבה מיועדת להשקה של מהלך? האם היא מיועדת לדיוור מגזין חודשי? הפרטים האלה, יעזרו לכם להבין את הקונטקסט, שבו הכתבה מתפרסמת. הידע הזה יעזור לכם לתכנן בהתאם את הפתיח, הסגיר, וההנעות לפעולה.

לסיכום

אתם רואים עכשיו שמלאכת כתיבת תכנים שיווקיים, היא הרבה יותר מאשר לנסח "יפה".

לכתיבה צריכים להיות עוגנים של אסטרטגיה שיווקית, בניה נכונה של מסר מרכזי ומשני, מידענות ותחקיר רשת.

בכל הקשור לכתיבה שיווקית נכונה, כדאי מאוד שהכתיבה תהיה מותאמת לצרכי קידום אורגני.  
והכי הכי חשוב: ככל שתקפידו לכתוב כתבות בעלות ערך אמיתי עם מידע חדש או זווית חדשה, כך תוכלו למשוך יותר זמן שהיה באתר עם יותר לקוחות שירצו לקרוא.

זכרו – לא כולם אוהבים לקרוא כתבות והדרך להפיץ תוכן חייבת לעבור גם בתקצירים של כל מה שאתם כותבים, בין אם זה תקצור התוכן בפוסט לפייסבוק, בציור של הרעיון המרכזי שלכם (אינפוגרפיקה) ועוד.

צרו מכל תוכן כתוב עוד פורמטים קצרים, כך תוכלו לנתב לתוכן הכתוב ביתר קלות. 

ולסיכום, הבינו שהיום כתיבת תוכן שיווקי, היא רק כלי אחד מתוך ארגז כלים ענק של תוכן לשיווק דיגיטלי. אנשים שיקראו את הכתבות שלכם, הם כנראה אנשים שהם טיפה יותר מתעניינים במה שיש לכם להציע ולכן אם הם הגיעו לקרוא כתבה, דאגו שהם גם יתרשמו ממנה.

עוד בנושא כתיבת תוכן שיווקי...

כל הזכויות שמורות לBlogAbout בע"מ.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך אחרת כל חלק שהוא מהחומר באתר זה.

שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול באתר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מהמחבר.

עירית מזאה גבלינגר | BlogAbout

כותבת המאמר:

עירית מזא"ה גבלינגר, בעלים ומנהלת לקוחות BlogAbout

מוכנים לגדול? השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ

מה ההבדל בינינו לבין כל השאר? ספרנו 15 הבדלים…

שירות צמוד יומיומי, המומחיות שלנו היא באסטרטגית תוכן ושיווק, צוות קבוע שמכיר כל פיפס בעסק שלך, תקשורת נוחה עם אשת קשר אחת, ידע ויכולות וורסטיליות שלא תמצא אצל מתחרים, הסכם לא מסנדל, אנחנו עובדים לטווח ארוך ולכן נותנים את הנשמה, אנחנו יוזמים ולא מחכים שיתנו לנו בריפים, הידע שלנו מבוסס ומוסמך, אין הגבלה או תמחור נוסף על כמות קמפיינים או על פלטפורמות, שיטת "הכל כלול" אצלנו היא שיטה יוזמת (בניגוד למשרדים אחרים- יודעים… באנו משם), ההשקעה שאתה משקיע היא קבועה בלי אותיות קטנות, אתה לא צריך לנהל אותנו, אנחנו בגובה העיניים.

בעבודה איתנו, גם אתה תדע לשלוף 15 תועלות על העסק שלך, שמבדלות ומוכרות עבורך, בתסריטי השיחה, באתר, בחתימות מייל, בחומרי המרקום ובקמפיינים.

איך תגדלו השנה?

לקוחות ממליצים

google-site-verification: google5b89fd29dd6d7465.html

Share this post