Posted by: Irit Comments: 0 0 Post Date: נובמבר 22, 2021

מנהל שיווק דיגיטלי | BlogAbout

מנהל שיווק דיגיטלי - מה אתם צריכים לדעת לפני שאתם סוגרים איתו?

הכתבה הבאה תוציא אתכם מהאזור הגנרי של כתבות מהסוג הזה.  אני לא אתן לכם טיפים כמו “בחרו מנהל שיווק דיגיטלי אמין…”, אלא אנחנו הולכים לדבר תכל’ס על שיעורי הבית שכדאי שתעשו לפני שאתם שוכרים לעבודה מנהל שיווק דיגיטלי.  למה לצפות ובמה לחשוד. מתחילים:

אז החלטתם שאתם צריכים מנהל שיווק דיגיטלי לעסק

בטח הגעתם לתובנה שאין לכם את הזמן או הידע, לחקור את הנושא הענק הזה בעצמכם, או שכבר הייתם שם – עשיתם קצת  SEO לאתר, אתם יודעים לכתוב שורת קוד ומכירים וורדפרס.  עשיתם את כל זה עד נקודה מסוימת, ואתם מתחילים להבין שהיריעה של שיווק דיגיטלי, הרבה יותר רחבה ממה שחשבתם. נשמע מוכר?

שיווק דיגיטלי זה לא רק הטכניקות, המיקומים והמדיות בהן תפרסמו

שיווק דיגיטלי זה גם לא רק הכתבות והמסרים המכירתיים שתכתבו באתר או במודעות הפרסום שלכם. כי בתכל’ס, אלה פעולות טקטיות שעם קצת קומן סנס תוכלו לחסוך עלות של מנהל שיווק דיגיטלי ולעשות את זה בעצמכם. אז למה אתם בכלל צריכים מנהל שיווק דיגיטלי? ומה לצפות ממנו? או ממנה?:)

מנהל שיווק דיגיטלי טוב, מכיר את כל המדיות הדיגיטליות ושולט בהן

ברורררר, דא! על זה בערך מתבסס השוק של שיווק דיגיטלי: על היכולת של פרילנסרים, מומחים וחברות, להכיר את המדיות השונות בעולם השיווק הדיגיטלי ולהציע לחברות לפרסם בהן באמצעותם. איך להעלות מודעה לגוגל ?מה זו כתבה נכונה מבחינתה אורגנית? איך להטמיע מספר טלפון ייעודי למעקב ובקרת שיחות נכנסות? ועוד ועוד.

אלה הן פעולות שכל מנהל שיווק דיגיטלי צריך לדעת ולתפעל לטובת לקוחותיו.  אבל איפה הבעיה? הבעיה היא שזו רק ההתחלה והרבה פעמים אני פוגשת עסקים שנכוו משירותים של מנהל שיווק דיגיטלי, שיודע את העבודה הטכנית אמנם, אבל חסרה לו הידיעה של אסטרטגית שיווק, תמהילי מדיה, אסטרטגיות תוכן ובנית הצעות ערך.

אז מה עושים?

הנה מה שאתם נאלצים לעשות: או שאתם כבעלי העסק, תהפכו למנהלי שיווק בפועל – אלה שמתפעלים את איש ה PPC שלכם או מנהל האתר שלכם ותמיד תרגישו שמשהו חסר, או שתלכו על יועץ שיווק. אבל גם פה מניסיון, החיבור בין ספק שיווק דיגיטלי ליועץ שיווקי, לא תמיד עולה יפה…

נחשו מה? מנהל שיווק דיגיטלי לא תמיד יודע שיווק!

מנהל שיווק דיגיטלי | BlogAbout

בתחילת דרכי, לפני 6 שנים ועוד לפני שהפכנו לחברה בע”מ, עבדתי עם חברה מקסימה בתחום חומרי הגלם למשפצים וקבלנים. הייתי ממש בחיתולים, נוחה לרצות והתקבלתי לעבודה על תקן מומחית הדיגיטל של החברה.

המנכ”לית שם (כן, מנכ”לית לאחד התחומים הגבריים שיש …) ביקשה להפעיל אותי כספק של שיווק דיגיטלי, בצד יועץ חיצוני של שיווק. ההתנגשות היתה ברורה: בעוד שייעוץ שיווקי (לרוב) הוא תיאורטי, תהליכי ודורש הכנה של מוצרים ושירותים, השיווק הדיגיטלי רוצה להתקדם להביא לידים ומכירות עכשיו וליצור הזדמנויות עכשיו.

אחד הדברים הבולטים בחברות קטנות שמבקשות לסגור את הפינה עם ספק – מנהל שיווק דיגיטלי לצד ספק – יועץ שיווקי הוא נושא התפעול הפנים ארגוני. כביכול יש הכל: רעיונות, תקציבי מדיה, כיוונים  לפיתוח עסקי ועוד. אבל התפעול במורד החברה לאנשי מכירות קיימים, או לצוות קטן, לוקה בחסר. מהלכים שיווקיים שרוצים להוציא לפועל, נופלים בין הכיסאות ורעיונות גדולים נופלים על ביצוע.

מי אחראי? לא היועץ השיווקי – תפקידו להביא את הרעיונות והכיוונים.  לא המשווק הדיגיטלי – תפקידו ה”קלאסי” הוא לבצע את הבריפים שמזרימים לו במדיה הדיגיטלית. והמנכ”ל?  למנכ”לים של חברות צומחות מניסיוננו, לרוב  אין משאבי זמן ניהוליים, בכדי לנהל כל פיפס. והנה, כך שני ספקים במחיר מוזל  לעסק, הניבו פחות תוצאות, מאשר לו המנכ”ל היה לוקח  ספק אחד שהיה לוקח את כל העבודה עליו. מהרעיון לביצוע ועד לתפעול הפנים ארגוני – כל משפך המכירה.

זאת ועוד…

כשמפגישים ייעוץ שיווקי קלאסי עם דיגיטל, המפגש הזה לא תמיד עובד, אם היועץ השיווקי לא בקיא בפלטפורמות הדיגיטליות.  וגם להפך: שיווק דיגיטלי שלא מבין שיווק קלאסי, גם חוטא בחוסר הבנה מתי לשלב תמהיל מדיה מורכב למהלך שיווקי כלשהו, אילו הצעות ערך לבנות, וכן הלאה.

אז איזה מנהל שיווק דיגיטלי יביא תוצאות?

מנהל שיווק דיגיטלי טוב, צריך להבין שיווק, להיות בעל ניסיון באסטרטגיות תוכן ומדיה, להבין מה מניע קהלי מטרה, ואיך להתאים עבורם טון, סגנון ושפה.

ספק כזה, צריך בסופו של יום לדעת לתרגם את הידע הזה לשני צידי המטבע של העסק. עליו לדעת ליצור לעסק בידול דרך הצעות ערך וטרמינולוגיה השמורה לו, ומצד שני, להציע הצעות מכר מותאמות קהלי מטרה ושעובדות בכל מדיום, תחת הרגלי צריכת המדיה של קהלי המטרה.

אז כן, מנהל שיווק דיגיטלי היום, צריך לדעת לחלוש על כל תחומי התוכן, האסטרטגיה, הקופי, ה – ארט ולדעת לתפעל את כולם. הוא גם חייב לדעת מדיה דיגיטלית על בוריה, מתי הלקוח משועמם ואיזה מסר יתאים לו במדיה מסוימת. עליו לדעת מתי הלקוח קשוב ואיזו חבילה להציע לו אז, ועוד ועוד ועוד.  מצרך די נדיר היום…

אז איך לאתר מנהל שיווק דיגיטלי טוב?

אתרו את יוצאי משרדי הפרסום (כמונו), אלה שיש להם רקע בבניית אסטרטגיות פרסומיות, קונספטים ומהלכים ללקוח. אתרו את אלה שהתנסו בפועל בפרסום דיגיטלי. למי שרוצה להיות בטוח – וודאו שמי שאתם מפעילים, גם מוסמך גוגל.  אבל זו רק ההתחלה:

כי באמת של החיים,  בלתי אפשרי להשיג גם מנהל שיווק שיודע שיווק “קלאסי” שיודע קידום PPC, חווית משתמש, אפיון אתר, ועל הדרך יש לו גם עם ידע בפוטושופ וכשרון כתיבה…

כל תחום כזה דורש מומחיות אחרת. זאת הסיבה שמפרסמים גדולים שרוצים לפרסם נכון, נעזרים במשרדי פרסום עם חטיבות  מומחות בכל אחד מהתחומים שצינתי.

ומה יעשו עסקים צומחים?

יש כאן בעיה, נכון:  השוק רווי מקדמים  דיגיטליים שזה כל מה שהם עושים.  השוק, גם  רווי בעסקים קטנים ובינוניים, שלא יכולים ולא רוצים (ובצדק), לשלם ריטיינרים מנופחים למשרדי פרסום, רק בשביל לגלות שהם צריכים להפעיל את אותה תקציבאית מתחילה שהוצמדה להם.

עסקים כאלה, גם לא יכולים לעגל פינות. הם לא ירצו לקחת פרילנסר שינהל את השיווק הדיגיטלי בPPC ועוד יועץ שיווקי (למשל ממע”וף בעלות מוזלת), כי זה פשוט לא עובד. רוב הפגישות  שהם יערכו עם ספקים אלה יסתיימו ב” בריין סטורמינג” של רעיונות, שייפלו בביצוע.

מנהל שיווק דיגיטלי נכון לעסק כזה, הוא זה  הוא זה שיחבר בין הרעיונות לבין הביצוע במדיה. אבל מנהל שיווק מעולה ממש, לא יעצור שם: הוא יבטיח תפעול פנים ארגוני של כל העסק, לטובת הפיכת הליד שהביא, למכירה. (איזה מזל שזה בדיוק מה שאנחנו עושים😊)

ניהול שיווק דיגיטלי | BlogAbout

כמה טיפים שיעזרו לכם לבחון שירותים של מנהל שיווק דיגיטלי

נסחו לעצמכם איך אתם רוצים לעבוד בשוטף

התחילו בלהגדיר מה אתם מחפשים – בדיוק!

 ממש כפי שבונים פרסונה שיווקית לקהלי מטרה, הקדישו שתי שניות (אולי יותר) ,כדי להגדיר לעצמכם מה חסר לכם במערך השיווק ואילו פונקציות אתם צריכים.

העובדה שאתם רוצים לגדול, להביא עוד לידים ועוד מכירות, לרוב מסתכמת בצורך להביא משווק דיגיטלי  ש”יעשה הכל”. אבל גם אם אינכם מבינים בשיווק, אתם וודאי מבינים איך עובד העסק שלכם ומה החולשות שלו.

בררו  עם עצמכם – מול מי המשווק הדיגיטלי יעבוד? מי ייתן לו סקירה על החברה (בריפים) ורקע התחלתי? מול מי הוא ידווח? אילו דוחות אתם מסוגלים לקרוא וכמה רמת פירוט תרצו?

ושוב, אתם לא חייבים להבין מה זה CTR, אבל כן לדעת בגדול אם אתם רוצים לעבוד עם משווק דיגיטלי ברמה של דיווחים ואישורים יומיומיים, או לתת לו “קאר בלאנש” (יש חופשית לפעול) ולצפות לתוצאות בסוף החודש.

זו הגדרה שרק אתם יכולים להגדיר ותשליך עמוקות על טיב היחסים שלכם עם הספק שתשכרו.

מערך פנים ארגוני

בררו אם המערך הפנים ארגוני שלכם בשל לקלוט לידים ואם יש לכם תסריטי שיחה, פלאו (משפכי מכירה) של חומרי מרקום לקליטת הליד. אם לא, שימו את זה ברשימת הצרכים שלכם.

מנהל שיווק דיגיטלי - כך תבחרו אותו

בדקו מה המשווק הדיגיטלי שלכם יכול ויודע... מראש!

ממשקי פרסום

 גם אם מעולם לא התנסיתם בשיווק דיגיטלי, מנהל השיווק הדיגיטלי שלכם מן הסתם יצטרך להקים ממשקי פרסום.  לכן בררו שהמשווק הדיגיטלי שאתם עובדים איתו, יודע להקים ממשקים. בררו האם הוא יודע לבנות פיקסלים, להטמיע מספרי טלפון ייעודיים או לקחת את המושכות מחברה קודמת והאם יש לו ניסיון בזה.

מומלץ לבדוק את הרקע והניסיון של כל מנהל שיווק דיגיטלי שתבחנו

אם הרקע טכני מאוד כמו מוסמך גוגל שעבד במשרד פרסום דיגיטלי, סביר להניח שהוא ידע להעלות קמפיינים, אבל לא בהכרח יוכל להמליץ מה כדאי. בקשו ממנהל השיווק שאתם מתלבטים עליו להסביר איזה תמהיל מדיה מומלץ עכשיו ולמה, מתי לעצור, אילו קונספטים של AB Testing יש ליצור וכיו”ב.

ולהפך – אם אתם מחפשים יועץ שיווקי שישלים את התמונה למקדם שאתם כבר עובדים איתו, וודאו שהוא בקיא בפלטפורמות הדיגיטליות.

אל תבלבלו בין ניסיון אורגני לממומן

הרבה ממנהלי השיווק הדיגיטליים שמפרסמים את שירותיהם ברשת, הם עובדי SEO שמשלימים הכנסה, או עובדים פול טים כמקדמים אורגנים. שימו לב: יש הבדל מהותי בין פרסום ממומן לעולם המופלא של קידום אורגני, וזה משול ל- ללכת לרופא ריאות ולצפות שהוא ידע לדעת לטפל בנקע ברגל

שאלת תקציב המדיה צריכה להדליק לכם נורה אדומה

כשספק דיגיטלי שואל מה תקציב המדיה שלכם, הבינו שיש לכם עסק עם ביצועיסט. ספק טוב של שיווק דיגיטלי, אמור לדעת להציע לכם תכנית מפורטת של תקציבי מדיה מומלצים. לרוב ספק כזה יבסס את המלצתו  לאור מצב המכירות כיום, המטרות שלכם לשנה הקרובה, והמבנה הפנים ארגוני הנוכחי והעתידי (זה שיבנה ביחד אתכם) שבשל לקלוט לידים.

מעל לכל, משווק כזה יציע לכם תקציב  מדיה שמותאם ליכולת שלכם לעמוד בהוצאות המדיה ולראות החזר השקעה (ROI).

אגב, בדיוק בשביל זה בנינו שלושה מודלים של גידול לעסקים צומחים, שיעזרו לעם להחליט, איזה מודל השקעה מתאים לנקודת המוצא של העסק שלכם כיום.

הבינו מראש על איזה הסכם אתם עומדים לחתום

שאלו אילו מוצרים כלולים בשירות

מנהל שיווק דיגיטלי טוב, הוא כזה שיש לו סל של מוצרים שהוא אסף עם הניסיון והזמן.

בררו אם יש לספק שלכם חבילת אחסון בה תוכלו לאחסן את האתר שלכם. (אנחנו למשל נותנים אחסון חינם למשך שנתיים, גם לאתרי “מפלצת”). שווה שתבדקו אם הוא עובד עם חברות למדידה ובקרת שיחות נכנסות, אם יש לו תוכנות למניעת הקלקות מיותרות על קמפיינים (אנטי ספאם), אם יש אפשרות להקים איתו דפי נחיתה. (לנו למשל יש מערכות דפי נחיתה מרהיבות בוורדפרס הניתנות ללקוחותינו כחלק מהשירות).

מה עוד לבדוק?  עם איזה ספק דיוורים הוא עובד והאם יש הנחה (נהוג בשוק), האם העיצובים הגרפים כוללים תמונות ברישיון, ועוד ועוד.

בקיצור, בררו לא רק מה הוא משרת, אלא מה ארגז הכלים שהוא מביא איתו.

הסכם ונקודות יציאה

בררו מה תוקף ההסכם ומה ההתחייבות שאתם נדרשים לה. הסכמים המחייבים אתכם על זמן או שהם עם נקודות יציאה דרקוניות, הם הסכמים שהייתי ממליצה לכם, לא לחתום עליהם. ככל שההסכם מתקשר ומשדר כי מדובר בהתחייבות שקשה לצאת ממנה – היו חשדניים.

יש דרך אחרת: ספקים שרואים בלקוחות שלהם שותפים אסטרטגים לטווח ארוך, לא מייצרים הסכמים תחומים בזמן או כאלה הכוללים קנסות. אנחנו למשל, בונים הסכמים גמישים, בהם כל צד רשאי לצאת מן ההתקשרות תוך 30 יום ללא אותיות קטנות. כמובן שכדי להגיע להסכמים כאלה, חשוב שתהיה כימיה עם הספק ותחושה של מחויבות הדדית. איך מגיעים לשם? פשוט עושים פגישת הכרות ומקשיבים לאינטואיציה שלכם.

בקשו הגדרה מדויקת של מה כלול ומה לא כלול בהסכם

כל מנהל שיווק דיגיטלי יבטיח להביא לכם מלאאא לידים. אבל שימו לב כאן למכשלות:

משווק רציני לא יבטיח לכם כמות לידים, לא ימכור לכם לידים ולא יגבה מכם תשלום לפי ליד. ככל שתסתכלו על המשווק הדיגיטלי שלכם, כאל מכונת לידים, כך תפספסו את הפוטנציאל לייצר מהלכים שיווקיים שביכולתם לחולל מהפיכות בעסק שלכם.

מנהל שיווק דיגיטלי רציני, יוכל להגדיר לכם מה כלול בהסכם ומה לא. אנחנו למשל כוללים בהסכמים שלנו את כל שירותי השיווק הדיגיטלי, אבל מחריגים בניית אתרים של 5 דפים ומעלה, או הפקות וידיאו – במקרים כאלה מבוצע תשלום עלות בלבד ללא רווח לספק החיצוני כמו מתכנת או צלם ועורך וידיאו אבל כל העבודה הכרוכה בבניה או בהפקה – כלולה בשירות כמחלקת השיווק של הלקוח. היו ספציפיים ובקשו דוגמאות מה כולל ההסכם ומה לא.

אל תחפשו את התאורטיקנים ומבטיחי ההבטחות..

קבלו חוק אוניברסלי: מי שמדבר הרבה, עושה מעט, ומי שעושה הרבה, לרוב לא יודע לדברר את עצמו (מוכר…)

חפשו את הספקים שיש לכם כימיה איתם, שהם אמינים, שהם רוצים אתכם לטווח ארוך ולא מחפשים לסגור עליכם דיל לזמן קצר.

חפשו את אלה שרואים בעסק שלכם, את ה”בייבי” של עצמם וחפשו את אלה שרעבים להביא לכם תוצאות –  לא כי יש בזה כסף, אלא כי יש בזה חדוות יצירה, משמעות, שליחות – אני רצינית לגמרי. אלה המוטיבציות החזקות בעולם, ואם מצאתם מישהו כזה – שמרו עליו😊

154 מילים עלינו

עד סוף  2022 יהיו בישראל יותר מ- 800 אלף איש, שעובדים בשיווק דיגיטלי! (מקור- גלובס).

כל אחד מהם יחיד ומיוחד, חלקם טובים, חלקם שרלטנים והושק מוצף…

ובמקביל, גם זה קורה:

משרדי פרסום דיגיטליים, מאבדים לאט ובהדרגה מהרווחיות שלהם, בשל הצפת השוק בפרילנסרים.

לכן, גם הם ישרו קו, והם יותר  ויותר מוציאים עבודות החוצה לאותם פרילנסרים מהפסקה הקודמת. ( זה לגיטימי, אבל זה לא תמיד מדובר…)

אנחנו ב BlogAbout איגדנו את הפרילנסרים התותחים ממש (!) שעובדים ביחד ב BlogAbout כבר 6 שנים ברציפות. סינרגיה שיטתית ומתואמת של עיצוב גרפי, כתיבת תוכן, קידום PPC, הפקות ווידאו, דיוורים, ובניית אתרים, כשמעל הכל מנצחת אסטרטגיית תוכן ומדיה, תפורה אישית לכל עסק. אנחנו מביאים את כל זה עם ניהול יומיומי צמוד, עד לסופו של משפך המכירה – התפעול הפנים ארגוני של הניהול בליד.

כל זה בלי שתאלצו לשלם עלויות נלוות, זמנים מתים, שכירות וכאלה.

ואני? התקציבאית, הפלנרית ואסטרטגית התוכן/ מדיה שלכם שמג’נגלת את כל זה.

דברו איתנו וקבלו הצעה 🙂

כותבת המאמר:

עירית מזא”ה גבלינבר, בעלים ומנהלת לקוחות BlogAbout

כל הזכויות שמורות לBlogAbout בע”מ.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך אחרת כל חלק שהוא מהחומר באתר זה.

שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול באתר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מהמחבר.

Share this post

דילוג לתוכן