שתי סיבות בגללן עסקים נכשלים ואיך להמנע מהן?

אם תצליחו לצלוח את המבטא הנורווגי הכבד, ההרצאה הזו בשבילכם. ולא רק הרצאה. לקחתי את שתי הסיבות החשובות ביותר להצלחת עסקים מתוך ההרצאה הזו בTED וחיברתי אותן למודל עבודה פרקטי להצלחה.

בואנה זה עובד.

נתחיל בזה- למה עסקים נופלים?

שתי סיבות שגורמות לעסקים להתמוטט והן לא קשורות בעיתוי או במשאבים או בקשרים . הן קשורות לשני מסלולי עבודה שחייבים לעבוד במקביל כל הזמן. אם שני מסלולי העבודה האלה לא עובדים בו זמנית ולכל אורך חיי העסק- העסק לא יתרומם. והנה הם:

  1. Exploitation שיפור הקיים תוך ניצול משאבים קיימים

פה אתם תעבדו, תמקסמו ותכוונו לפעולות שזה טיבן:

  • טווח קצר
  • יעילות
  • משמעות
  • בהירות לגבי הכיוון אליו העסק שלכם הולך
  • פוקוס על תהליכי עבודה

השורה התחתונה- בחלק הה של העבודה על העסק שלכם, אתם הופכים לפריקים של יעילות. כל תהליך עבודה, שיטה או מוצר/ שירות שאתם מוכרים ללקוח, חייב להיות תפור בצורה היעילה ביותר ביחס למשאבים שלכם.

  1. Exploration חידוש והמצאה

פה אתם תעבדו, תמקסמו ותכוונו לפעולות שזה טיבן:

  • טווח ארוך
  • חדשנות
  • התאמה גמישה לשינויים
  • העצמה
  • פוקוס חיצוני
  • פוקוס על גידול

השורה התחתונה- פה תשאלו את עצמכם איך להביא גידול לקיים. אם בחלק הראשון של העשייה,  התמקדתם בלייעל את הקיים, פה אתם בפוקוס על גידול שיכול לבוא מהמצאת מוצרים חדשים, או בתחום שלנו- הפיכת שירותים למוצרים אינטרנטים (והנה כתבת מדריך בדיוק לזה- איך להפוך שירות למוצר) , זליגה לעולמות מקבילים בעשיה שלכם וכן הלאה.

אוקי. איך עושים את זה?

Knut Haanaes   (ע"ע הנורווגי מההרצאה בTED) אומר כי כל חברה צריכה למצוא את האיזון שלה בין ה – Exploration מחקר ופיתוח לקראת גידול לבין ה Exploitation – ניצול ושיפור הקיים.

אנחנו שמחפשים מדריכים פרקטיים, אולי נגלה שאלו אמירות יפות אבל לא ממש עוזרות להבין מה עושים ביום יום.

אז הנה איך הכל מתחבר:

חלוקת העבודה- כמה להשקיע בשיפור הקיים וכמה על המצאה חדשנות ופיתוח?

אני מפנה אתכם לכתבה הזו- מודל ה70-20-10 שמדבר על חדשנות ארגונית, אבל בעיקר על ניהול נכון של המשאבים, הכוח הזמן והתעצומות של עסקים. אבי המודל הוא  אריק שמידט והסיפור מאחורי המודל הוא, שהוא בכלל לא התכוון שיצא מזה מודל שיווקי. במקור הוא היה מודל לומדה.  כמודל שיווקי הוא חסר בסיס אמפירי. אבל- הוא עושה המון שכל.

תראו איך חלוקה של זמן ומשאבים לפי אחוזי הפוקוס שלכם עושה סדר

70% מהזמן ,המשאבים והכוח  לשיפור הקיים בשיטות העבודה הקיימות

20% מהזמן ,המשאבים והכוח  לשיפור הקיים בכלים חדשים

10% מהזמן ,המשאבים והכוח  לחדשנות בכלים שעוד לא השתמשתם בהם.

עסקים קטנים, עסקים צומחים ועסקים מבוססים  – לכולם אותן שאיפות- גידול

והנה כמה סיסמאות נכונות:

  • בלי גידול העסק לא דורך במקום- הוא הולך אחורה.
  • גידול אומר שאתם עושים משהו נכון שעובד לאורך זמן
  • גידול מאפשר לכם להתבסס על מצבת לקוחות שכבר גייסתם ולנצל את העובדה שהזמן חולף, לקוחות מתווספים וההכנסות שלכם באופן טבעי- עולות
  • גידול מאפשר לכם לבסס קהילה חזקה שמתווספת לדיוורים שלכם
  • גידול מאפשר לכם לייצר עוד הכנסות מלקוחות ששומעים על השירותים שלכם
  • גידול מאפשר לכם לשמור ולשמר את הלקוחות שלכם עם עבודה נון סטופ על ייעול הערך שלכם- בין אם זה פורמטים חדשים, שיטות עבודה חדשות או משודרגות ועוד
  • גידול מאפשר לכם וללקוחות שלכם לצמוח ביחד וזה קורה כי אתם מציעים ערך שמשתמר.

וכדי להגיע לגידול, חייבים לתכנן אותו מהתוצאה הרצויה לצעדים שמובילים אליו. וזה נקרא-

Reverse Engineering

 זו בעצם המתדולוגיה שמונחת בבסיס כל התורות של חשיבה תוצאתית.

  • דמיינו את החזון של העסק/ הערך/ השירות/ ההכנסה- כל יעד שאתם מציבים לעשייה שלכם ופרטו את הצעדים שיובילו לחזון הזה.
  • הצעדים הללו חייבים להתבטא כבר עכדיו בכל מה שאתם עושים ביום יום.
  • מפו אילו צעדים קריטיים ליעול- Exploitation ואילו לגידול- Exploration
  • אפשר ורצוי להיעזר בתכנון במודל ה70-20-10
  • אפשר ורצוי להגדיר בגאנט רבעוני את המשימות הדרושות שיובילו לשם.

והנה – בלי ששמנו לב, יש לפנינו שלד ועקרונות לבניית תכנית עבודה. נכון שזה ממש עושה שכל?

כמחלקת שיווק להשכרה, אני יודעת שעשיה המכוונת לגידול- היא הסיבה  והמשמעות הקיומית  של כל מחלקת  שיווק.

כשמדברים על גידול חייבים לתת את הדעת לכל הכלים שיאפשרו חשיבה תוצאתית וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על תכנית התוכן והמדיה שלכם, תקציבי המדיה, עולמות התוכן בהם נדבר ותפירת מהלכי השיווק שלכם.  כל עסק חייב להגדיר, לאפיין ולבנות אם צריך את כלי העבודה עצמם.

והנה למה-

הרבה עסקים יודעים שהם צריכים לעשות מהלך כזה או אחר אבל נופלים בדבר החשוב ביותר- ההוצאה לפועל.

הרבה עסקים יודעים שמהלך X פוטנציאלי להביא להם גידול, אבל הם לא עושים אותו בגלל סיבות לא נכונות שמאשימות את המחסור שלהם בכוח אדם, או את המחסורשלהם בכסף כשבפועל הסיבה היא תמיד  חלוקה לא נכונה של המשאבים הקיימים

יש אפשרות לייצר ניהול וגידול נכון במודלים של עקב בצד אגודל. החשיבה במודלים כאלה חייבת להיות מפוקסת תחת הכלים שהצגתי  ואני מאמינה ויודעת על בשרי שהם עושים שכל ומפקסים כל עשייה.

 


כתבות בנושא כללי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.