מתי מגיע הזמן לשנות כיוון בעסק?

אחד הדברים היפים בללוות עסקים צומחים, הוא שהעבודה המאוד ברורה של שיווק דיגיטלי -שמטרתה להדהד את הצעות הערך והמכר של העסק ברשת- הרבה פעמים מתחילה מהבסיס האפיוני ועוסקת בשאלות כמו-

מי אנחנו?

מה אנחנו רוצים לומר לעולם?

מה אנחנו מוכרים? ולמה אנחנו מוכרים את זה?

מי הקהלים הכי פוטנציאלים לרכוש מאיתנו?

ואיך מגיעים אליהם כשהם קשובים וסבלנים להצעות שלנו?

שאלות יסוד אלה, לא פעם מגדירות  מחדש פעילויות של עסקים. מה שמייחד את השאלות האלה שאני קוראת להן "שאלות בסיס" הוא שהתשובה הפוטנציאלית שלהן כוללת בתוכה גם את תכנית העבודה (מה עושים) וגם את הפרקטיקה (איך עושים)

הפעם אני רוצה לדבר על התחבטות  אחת קשה במיוחד- מתי מגיע הרגע שעסק צריך לומר לעצמו – "ניווטתי עד פה. אני משנה כיוון"

שינוי כיוון נעשה בכל הנכסים של העסק

בין אם העסק מחליט לעשות פניה קלה או סיבוב פרסה, שינוי כיוון הוא משמעותי ומחייב הערכות חדשה שחולשת על כל הנראות והתפקוד של העסק פנימה והחוצה- מביטוי חדש של הצעות הערך החדשות  בנכסים הידיגטלים והלא גידיטלים של העסק, ועד להגדרות של חשיבה, שיטות עבודה ומטרות מחודשות.

שינוי כיוון מכוון לתוצאה מיידית

שינוי כיוון בעסק  חייב להיעשות כשלבעל  העסק מאוד ברור שהסיבה לשינוי כיוון היא לקבל  תוצאות עכשיו. לא מחר, לא בעוד 5 שנים.  עכשיו .

ולכן הרבה פעמים שינוי כוון בעסק הוא קרש הצלה, או לצערי שירת הברבור  האחרונה לפני השקיעה של העסק.

 איך יודעים אם שינוי הכיוון יישא  הצלחה או כשלון?

לא יודעים.

אבל שינוי כיוון הוא אחד מאותם רגעים מכוננים של עשיה שבסופה- או שתחדול או שתמריא. ומנסיוני זיהיתי שהרבה פעמים שינוי כיוון בעסקים צומחים, נדרש בגלל  העדר עשייה  של אותם עסקים. ולכן אם שינוי הכיוון מחייב את בעל העסק לייצר עשייה- הסיכוי שלו לצלוח את השינוי גדול יותר.

אז מה זה שינוי כיוון של עסק?

כשעסק מחליט לשנות מודל הצעה ללקוחות.

למשל-

כשעסק מחליט לבטל קורסים שניתנו פרונטלית ולהפוך אותם לאינטרנטיים או כשעסק מחליט לבנות חבילות שירות חדשות מתוך סל המוצרים שלו. וכן- הדוגמא השניה הרבה יותר מתונה מהראשונה ודורשת פחות סיכון.

בשני המקרים שמחתי ללוות עסקים צומחים ביצירת חבילות מוצר של שירותי ייעוץ וביצירת מוצרי מכירה מקוונים למה שפעם לא היה ניתן למכירה כלל . הרשת מאפשרת לנו להגדיר מחדש אופן שימוש של שירותים ולהפוך שירות למוצר והיכולת הזאת חייבת להעשות באחריות ומתוך הבנה ששינוי הגשה של הצעת מכר ללקוח הוא לא רק שינו באריזה . אלא הרבה פעמים- שינוי עמוק של כיוון העסק.

כשעסק מחליט לשנות את כל המודל המסחרי שלו

למשל- מחברה העובדת על אחוזים ממכירה לחברה הדורשת תשלום פר שעה על עבודה

היום אני עובדת עם סטארט אפ על תהליכי שינוי כאלה שהם גורפים וההשלכות שלהם בסיכון גבוה, אבל פוטנציאל הרווח- אדיר.

בסופו של יום

לשנות זה אחלה. לשנות נכון זה הכרח.

שנו את הכיוון המסחרי או העסקי של העסק רק לאחר שהגדרתם תועלות מידיות לשינוי. כל תועלת אחרת היא בגדר תכנית מגירה לפיתוח עסקי עתידי ולא זה השינוי עליו דיברתי פה.

מוזמנים להתייעץ איתי

 


כתבות בנושא כללי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.